Αστρολογία και… πολιτική ζωή στην αρχαία Ρώμη

Γράφει η Μαΐρα

Η γλώσσα των αστέρων και των πλανητών αποτελεί την γλώσσα των προσπαθειών των ποικίλων πολιτισμικών δομών να προσδιορίσουν τη θέση της ανθρωπότητας μέσα σε ένα οργανωμένο σύμπαν. 

Από τις πανάρχαιες θεωρήσεις των ανθρώπων είναι σίγουρο ότι αυτό που σήμερα καταλαβαίνουμε σαν αντικειμενική  επιστήμη αστρονομίας, τότε ήταν συνδεδεμένη με την αστρολογία με σκοπό την αναζήτηση μιας υπερβατικής έννοιας που να ερμηνεύει το πεπρωμένο. Η Αστρολογία είναι απόρροια ενός περίπλοκου κράματος των αστρικών θρησκειών και της οιωνοσκοπίας Περσίας και Βαβυλώνος, της Αιγυπτιακής κοσμογονίας και της Ελληνικής επιστημονικής και φιλοσοφικής μελέτης.

H κριτική αστρολογία

Η κλασική της μορφή μαζί με τα βασικά δόγματα όπως η τάξη και η ερμηνεία των 12 ζωδίων, έθεσαν τη βάση τους κατά την Ελληνιστική περίοδο, όταν ο Ελληνικός πολιτισμός διαπερνούσε όλο το χώρο από την Μεσόγειο μέχρι την βόρεια Ινδία.  Όλα αυτά συνδυάστηκαν τον 5ο αιώνα π.χ. για την παραγωγή των πρώτων βαβυλωνιακών ωροσκοπίων-χαρτών του ουρανού για ένα κάποιο δεδομένο χρόνο και τόπο επί της Γης.  Από την εποχή εκείνη αναπτύχθηκε η κριτική αστρολογία, δηλαδή η πρακτική αξιολόγηση του χαρακτήρα και της μοίρας, ειδικότερα από το ωροσκόπιο που καταρτίζεται για την στιγμή της γέννησης.  Η διευρυνόμενη βεβαιότητα για τις αστρονομικές προβλέψεις καθιστούσε δυνατή εκ των προτέρων πρόβλεψη των χρησμών των Θεών λόγω της ασφαλούς προεξόφλησης των πλανητικών κινήσεων.

Πολιτική επιρροή στη Ρώμη

Πλην όμως η ανάπτυξη μια επιστημονικής αντικειμενικής φαντασίας, κατά τα τέλη του 17ου αιώνα, κατάντησε την Αστρολογία έναν αναχρονισμό για τις μορφωμένες τάξεις της Ευρώπης.  Επηρεασμένα είναι τα ημερολόγια όταν από αρχαιοτάτων χρόνων ο ετήσιος κύκλος του Ήλιου και οι μηνιαίες φάσεις της Σελήνης υπήρξαν τα θεμέλια για τον υπολογισμό του χρόνου.  Με την βοήθεια του ημερολογίου οι Μάγιας πέτυχαν ικανοποιητικούς αστρολογικούς υπολογισμούς.  Διατύπωσαν την περίοδο συνόδου της Αφροδίτης όταν Γη, Ήλιος και Αφροδίτη έρθουν στην ίδια ευθεία.

Η Αστρολογία απέκτησε τόση πολιτική επιρροή στη Ρώμη ώστε το 27 π.χ. ο αυτοκράτορας Αύγουστος, εξέδωσε ασημένια νομίσματα με ανάγλυφο των Αιγόκερω που τον θεωρούσε το Σεληνιακό ζώδιο, ενώ ο διάδοχος του, Τιβέριος χρησιμοποιούσε αστρολόγους σε πολλές περιπτώσεις. Ανανεωμένη ορμή έδωσε η Αναγέννηση στην Αστρολογία, η οποία προβλήθηκε στα ανώτατα επίπεδα της κοινωνίας και της πολιτικής επιρροής.

Η σύγχρονη χρονολόγηση είναι έντονα επηρεασμένη από την αστρική λατρεία της αρχαίας Βαβυλώνας, με τρόπους ελάχιστα αναγνωρίσιμους σήμερα αν και ακόμα τους συναντάμε σε πολλές ευρωπαϊκές γλώσσες.  Π.χ. Γαλλία, Ισπανία, Ιταλία μας καταγράφουν τους πλανήτες Άρη, Ερμή, Δία και Αφροδίτη.

Από την άλλη πλευρά περίπλοκη και σχεδόν παράδοξη είναι οι συμβολισμοί που σχετίζονται με την Σελήνη.  Φαίνεται ότι η Σελήνη τύγχανε μεγαλύτερης φήμης και σεβασμού στους προϊστορικούς χρόνους, από τον Ήλιο και υπάρχει η πεποίθηση ότι σε πολλούς πολιτισμού τα ημερολόγια ξεκίνησαν σαν υπολογισμός των σεληνιακών μηνών παρά των ηλιακών εποχών.

πηγή:  maira.gr

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πλανητικό Δελτίο για όλα τα ζώδια… από τις 23 έως τις 29 Μαΐου

Του αστρολόγου Γιάννη Μπαρδόπουλου…  Για το Σάββατο 23/5, η Σελήνη είναι για τελευταία μέρα στο ζώδιο του Καρκίνου, στις 0:42 εισέρχεται στο ζώδιο του λέοντα, στις 3:47 πραγματοποιεί θετικό εξάγωνο με τον Ήλιο και τέσσερα λεπτά αργότερα πραγματοποιεί θετικό τρίγωνο με τον ανάδρομο Κρόνο, στις 4:34 ο Ήλιος πραγματοποιεί δυσμενή[…]

Περισσότερα »

Πλανητικό δελτίο για όλα τα ζώδια έως τις 21 Νοέμβριου 

Από τον Αστρολόγο Ιωάννη Μπαρδόπουλο… Για το Σάββατο 15/11, η Σελήνη είναι για τελευταία μέρα στο ζώδιο του λέοντα, στις 0:02 πραγματοποιεί δυσμενή τετράγωνο με τον Κρόνο, στις 4:52 επαναλαμβάνει την ίδια όψη με την Αφροδίτη. Στις 9:08 εισέρχεται στο ζώδιο της Παρθένου, και στις 18:51 πραγματοποιεί δυσμενή αντίθεση με[…]

Περισσότερα »

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *