“Κλωτσοσκούφι” της μνήμης… Ξέχασα να θυμηθώ τι έχω να ξεχάσω!

Της Κατερίνας Παπαγεωργίου…

Δεν θυμάσαι τι φαγητό έφαγες χθες, το όνομα του αγαπημένου σου συγγραφέα, τον τίτλο της ταινίας που είδες μέσα στην εβδομάδα. Μια φάση που λίγο πολύ όλοι μας ζούμε ολοένα και πιο συχνά. Γιατί όμως ξεχνάμε και τι θα μπορούσαμε να κάνουμε όταν κάποιες στιγμές δεν θυμόμαστε ούτε τον αριθμό του κινητού μας;

Τελευταία στιγμή ξεχνάς τα επαγγελματικά ραντεβού τρέχοντας να τα προλάβεις με την ψυχή στο στόμα, ξεχνάς τις υποσχέσεις για καλέσματα που τάζεις στους κολλητούς (πέρασε κιόλας ένας χρόνος από τότε;) και βέβαια τα φυτά στο μπαλκόνι σου τα θυμάται μονάχα το κουτάβι σου, όταν χρειάζεται να πάει τουαλέτα!

Το πρόβλημα σου το έχεις αντιληφθεί. Εχεις αδύνατη μνήμη. Για αυτό το γραφείο σου είναι γεμάτο κίτρινα χαρτάκια, σε κάθε γυμνή επιφάνεια, ενώ βάζεις υπενθύμιση ακόμα και σε κινητό και υπολογιστή, δεν ξέρεις πως με αυτόν τον τρόπο επιτρέπεις στον εγκέφαλο σου να τεμπελιάσει με την ησυχία του! Η απόγνωση δικαιολογημένη, ποιος θα χαιρόταν αν έψαχνε για τα εισιτήρια της Λυρικής, την ώρα που τα κρατάει στα χέρια του, αν μετά την συναυλία δεν θυμόταν που είχε παρκάρει η ακόμα χειρότερα, αν συναντώντας τυχαία στο δρόμο φίλη από το παρελθόν, να μην μπορεί με τίποτα να θυμηθεί το όνομα της! “Η μνήμη προδίδει και στις νεαρές ηλικίες” λένε οι ειδικοί “όσο περνάει μάλιστα ο καιρός ολοένα και περισσότερο”, ευτυχώς όμως που ακόμα και για το μπλοκάρισμα του μυαλού, υπάρχουν λύσεις και ασκήσεις βελτίωσης.

Το στρες καταστρέφει τη μνήμη

Το φορτωμένο πρόγραμμα που συνήθως έχουμε και το άγχος, είναι οι πιο σημαντικοί λόγοι που μας κάνουν να ξεχνάμε ακόμα και τα πιο απλά πράγματα. Η αιτία δηλαδή σε αυτές τις περιπτώσεις, δεν είναι παθολογική. Απλά, πολλές φορές δεν μπορούμε να τα βγάλουμε πέρα με την καθημερινότητα μας, οπότε αρχίζουμε να έχουμε πρόβλημα συγκέντρωσης που εντείνεται από το άγχος, έναν πολύ κακό παράγοντα για τη νοητική λειτουργία κάθε ηλικίας αφού στραπατσάρει συχνά την μνήμη μας. Συγκεκριμένα όταν είμαστε στρεσσαρισμένοι το σώμα μας παράγει χημικές ουσίες που μπλοκάρουν τους υποδοχείς του εγκεφάλου. Από τη στιγμή που ηρεμούμε, ο εγκέφαλος απελευθερώνεται από τις ουσίες αυτές και έτσι η μνήμη πατάει γκάζι και απογειώνεται. Να υπογραμμίσουμε πως σύμφωνα με έρευνες, το 80% των ασθενών που πάσχουν από άνοια, πριν από την εμφάνιση της νόσου έχει υποστεί ισχυρό ψυχολογικό στρες.

Το “κερασάκι” που μας κάνει ξεχασιάρηδες

Εκτός από το φορτωμένο πρόγραμμα και το άγχος υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που ατονούν την μνήμη. Ξεχωρίζουμε τους πιο σημαντικούς.

 Οταν δεν είμαστε συγκεντρωμένοι σε αυτό που κάνουμε.

 Οταν μας απασχολούν ταυτόχρονα πολλά πράγματα.

 Οταν είναι “επώδυνη” η “αποστολή” που έχουμε αναλάβει.

Οταν μας απωθεί αυτό που κάνουμε

Οταν δεν θεωρούμε σημαντική την εργασία που κάνουμε.

 Οταν βιώνουμε συναισθηματικό αδιέξοδο, καυγά, θλίψη, γιατί όταν δεν λειτουργούμε με χαρά και καλή διάθεση πέφτει η απόδοση μας σε όλους τους τομείς.

Η κούραση και η νύστα.

Η απορρόφηση από ένα συγκεκριμένο πρόβλημα

Η ψυχολογική πίεση

Ο καλός ύπνος φέρνει μνήμη-ρολόι!

Ερευνητές του Πανεπιστημίου Χάρβαντ ζήτησαν από 60 φοιτητές να απομνημονεύσουν ένα ορισμένο αριθμό λέξεων. Δώδεκα ώρες αργότερα τους έβαλαν να γράψουν τις λέξεις σε τεστ. Οσοι είχαν προηγουμένως ρίξει τον υπνάκο τους, πήραν άριστα. Κι αυτό γιατί ο ύπνος εδραιώνει τις μνήμες στον εγκέφαλο, και ταξινομεί τις εμπειρίες, οι ειδικοί μάλιστα επιμένουν να μην τον παραβλέπουμε τουλάχιστον αν θέλουμε να είμαστε αποδοτικοί χωρίς να χρειάζεται να μπαίνουμε για αυτό σε διπλό κόπο λόγω κουρασμένου μυαλού.

Τα τρικ της καλής μνήμης

Κρατάμε οργανωμένη ατζέντα αντι για χαρτάκια postit

Καταγράφουμε ότι μας ενδιαφέρει την ώρα που το ακούμε, αφού λίγα λεπτά αργότερα πιθανόν θα το ξεχάσουμε.

Δεν αφήνουμε εκκρεμότητες, και δουλειές στην άκρη, αν όμως τύχει και ξεμείνουν μερικές, τις σημειώνουμε σε ένα εμφανές σημείο

Γράφουμε δίπλα στις υποχρεώσεις που έχουμε αναλάβει κάποιες λεπτομέρειες που θα μας βοηθήσουν να τις θυμηθούμε μετά.

Κρατάμε  ημερολόγιο

Προγραμματίζουμε τις δουλειές μας από το προηγούμενο βράδυ

Βάζουμε το ξυπνητήρι 20 λεπτά νωρίτερα για να προλάβουμε να ετοιμαστούμε με ηρεμία διαφορετικά από το άγχος της τελευταίας στιγμής θα φύγουμε ξεχνώντας τα πιο σημαντικά πράγματα στο σπίτι.

Δίνουμε προτεραιότητα στα σπουδαιότερα που αναλαμβάνουμε να κάνουμε και κάπως έτσι τα θυμόμαστε

Ασκήσεις μνήμης για να είναι ο εγκέφαλος σπαθί!

1 Λύνουμε σταυρόλεξα η sudoku

2 Προσπαθούμε να κάνουμε τα ψώνια στο σούπερ μάρκετ χωρίς να βλέπουμε την λίστα

3 Συνδέουμε συγκεκριμένα πρόσωπα με συγκεκριμένα μέρη για να τα θυμηθούμε

4 Βρίσκουμε τρόπους να ακονίζουμε την μνήμη μας

5 Επιστρατεύουμε επιτραπέζια και τράπουλα

6 Απομνημονεύουμε ποιήματα και ατάκες που αξίζουν τον κόπο

Η συμβίωση κάνει καλό στην μνήμη

Μέχρι πρόσφατα ξέραμε πως η σωστή διατροφή, ο καλός ύπνος και η συχνή άσκηση, συμβάλουν στο να έχουμε καλή μνήμη. Εδώ όμως και λίγους μήνες, μετά από έρευνες που έγιναν στο Ινστιτούτο Καρόλινσκα της Σουηδίας, διαπιστώθηκε  πως εξίσου σημαντική για την διατήρηση της μνήμης μας είναι και η …συμβίωση η ο γάμος! Μάλιστα κατά τη διάρκεια των μελετών σε δείγμα 1149 ατόμων, αποδείχθηκε πως τρείς φορές περισσότερο ξεχνούν οι διαζευγμένοι και έξι φορές περισσότερο όσοι έχουν χηρέψει!

Το κορίτσι που δεν μπορεί να ξεχάσει

Γοητευτική κοπέλα που από τα 14 της χρόνια ζει με την οικογένεια της στο Λος Αντζελες, διοικητική υπάλληλος σε πανεπιστήμιο, πάσχει από “υπερ-ενθυμικό σύνδρομο” που σημαίνει πως θυμάται κάθε μέρα της ζωής της με λεπτομέρειες από τα 14 χρόνια της μέχρι σήμερα. Τι ώρα ξύπνησε την τάδε μέρα, τι έφαγε, με ποιους συναντήθηκε. Με αυτό τον τρόπο όμως, το παρελθόν δεν της επιτρέπει να ζήσει το παρόν. Οι γιατροί μπόρεσαν να εξακριβώσουν την πάθηση της διασταυρώνοντας πληροφορίες από το ημερολόγιο που κρατούσε εκείνη από μικρή. Εννοείται πως ακόμα μελετούν την περίπτωση της Τζιλ, ενώ η ίδια έγραψε΄πρόσφατα ένα βιβλίο για την πάθηση της.

Η φθορά αρχίζει από τα τριάντα!

Μετά από επτάχρονη μελέτη, ο καθηγητής Τιμοθι Σολτχαουζ  από το πανεπιστήμιο της Βιρτζίνια υποστηρίζει πως η νοητική λειτουργία, η αντίληψη του χώρου και η ταχύτητα της σκέψης, αρχίζουν να φθίνουν από τα 27 μας χρόνια έπειτα από την κορύφωση τους στα 22. Οι ερευνητές για να ελέγξουν την νοητική οξύτητα των εθελοντών που συμμετείχαν στις έρευνες, τους ζήτησαν να λύσουν παζλ, να θυμηθούν λέξεις και λεπτομέρειες αφηγήσεων, και να εντοπίσουν μοτίβα σε γράμματα και σύμβολα, τους υπέβαλαν δηλαδή στα τεστ που χρησιμοποιούνται για την διάγνωση της άνοιας. Να υπογραμμίσουμε πως τουλάχιστον η ικανότητα της μνήμης έμεινε ανέπαφη κατά μέσον όρο έως τα 37 χρόνια.

Προειδοποιητικά μηνύματα

Για εκείνους που ξεχνούν πολύ συχνά και φοβούνται πως μπορεί να τους συναντήσει γρήγορα η άνοια, σημειώνουμε τα προειδοποιητικά μηνύματα του αλτσχαιμερ την συχνότερη μορφή άνοιας, ώστε να μπορέσουν να καταλάβουν την διαφορά από την “αμνησία” που δημιουργεί το άγχος. (25 εκατ. με αλτσχαιμερ σήμερα σε όλο τον κόσμο.140.000 στην Ελλάδα)

Αδυναμία ανάμνησης προσφάτων πληροφοριών

Δυσκολίες διεκπεραίωσης απλών δραστηριοτήτων

Απώλεια μνήμης απλών λέξεων

Αποπροσανατολισμός σε χρόνο και χώρο

Φτωχή η μειωμένη κρίση

Τοποθέτηση αντικειμένων σε ασυνήθιστες θέσεις

Αλλαγές ψυχικής διάθεσης και συμπεριφοράς

Αλλαγές στην προσωπικότητα

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Συμβολαιογράφοι: Πολλά και σοβαρά τα λάθη στα κτηματολόγια  

Του Χρήστου Παπαδόπουλου… Λάθη μέχρι και στο 70% των μελετών κτηματογράφησης, αναφέρει η συντονιστική επιτροπή Συμβολαιογραφικών Συλλόγων Ελλάδας. «Τα λάθη αυτά οφείλονται κυρίως σε δομικά προβλήματα του Κτηματολογίου και στο γεγονός ότι οι πολίτες, οι οποίοι δεν γνωρίζουν τη συγκεκριμένη νοοτροπία, υποβάλλουν οι ίδιοι τις δηλώσεις για τα ακίνητα των[…]

Περισσότερα »

ΕΣΗΕΜ-Θ :Να προστατευθεί ο δημόσιος χαρακτήρας των δημοτικών ραδιοφωνικών σταθμών

Άμεσο κίνδυνο για τη λειτουργία των δημοτικών ραδιοφωνικών σταθμών σε όλη τη χώρα αποτελεί η  εξίσωσή τους με τα αντίστοιχα ιδιωτικά ΜΜΕ στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης με τίτλο: «Αδειοδότηση ιδιωτικών ραδιοφωνικών σταθμών επίγειας ψηφιακής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης».  Ο δημόσιος χαρακτήρας των δημοτικών Μέσων Ενημέρωσης[…]

Περισσότερα »

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *