Οι αλλαγές του Ν.4305/2014 στη φορολογία εισοδήματος και ΦΠΑ

Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης

Επανερχόμαστε για μια ακόμη φορά στο θέμα της φορολόγησης της διαφοράς μεταξύ των τεκμηρίων και του πραγματικού εισοδήματος, λόγω των τροποποιήσεων που είχαμε στο θέμα, με τον Ν.4305/2014. Ο νόμος αυτός επέφερε γενικότερες αλλαγές στη φορολογία εισοδήματος και ΦΠΑ, πέρα από τις αλλαγές στη φορολόγηση της διαφοράς τεκμηρίων και πραγματικού εισοδήματος.

α) Επεκτάθηκε και για το 2015 η ένταξη του κλάδου της εστίασης στον χαμηλό συντελεστή 13%. Ως γνωστόν με το άρθρο 12 του Ν.4224/2013 (ΦΕΚ 288/Α’), οι υπηρεσίες εστίασης επανήλθαν στον μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ, προσωρινά μέχρι 31.12.2014. Με την τροποποίηση του άρθρου 52 του Ν.4305/2014, ο μειωμένος συντελεστής θα ισχύσει και για όλο το 2015.

β) Με το ίδιο άρθρο επεκτείνεται, έστω και μειωμένη κατά 30%, η Ειδική Εισφορά Αλληλεγγύης στα φυσικά πρόσωπα, του άρθρου 29 του Ν.3986/2011 (ΦΕΚ 152/Α’), μέχρι και το 2016. Να θυμίσουμε ότι η φορολογική αυτή επιβάρυνση έληγε το 2014 και ο πρωθυπουργός το εμφάνισε ως φοροαπαλλαγή στην Έκθεση Θεσσαλονίκης.

γ) Αποφασίστηκε ότι το τεκμήριο της αγοράς ακινήτου, από 31.10.2014, δηλαδή από την ημέρα δημοσίευσης του νόμου, θα υπολογίζεται με βάση το αναγραφέν ποσό στο συμβόλαιο και όχι με βάση την αντικειμενική αξία του ακινήτου συν τα έξοδα απόκτησης, όπως ήταν μέχρι σήμερα.

Πιο συγκεκριμένα, μέχρι σήμερα το τεκμήριο αγοράς ακινήτου ήταν το μεγαλύτερο μεταξύ αντικειμενικής αξίας και αναγραφόμενης τιμής στο συμβόλαιο συν τα έξοδα απόκτησης του ακινήτου. Με την τροποποίηση που έγινε, από την δημοσίευση του νόμου θα λαμβάνεται υπόψη η αναγραφόμενη τιμή στο συμβόλαιο, ακόμη και αν είναι μικρότερη από την αντικειμενική, συν τα έξοδα απόκτησής του. Βέβαια θα γίνεται και σχετικός έλεγχος για την πραγματικότητα του τιμήματος (θα επανέλθουμε στο θέμα όταν βγουν οι σχετικές εγκύκλιοι).

Με 13% η διαφορά αντικειμενικών δαπανών για τους αγρότες

Πολύ συζήτηση έγινε φέτος, οικονομικό έτος 2014, για τη φορολόγηση χιλιάδων πολιτών με τεκμαρτό τρόπο, με βάση τα περιουσιακά τους στοιχεία -τις αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης δηλαδή- και όχι με βάση τα πραγματικά εισοδήματά τους. Έτσι είχαμε φορολογούμενους να καλούνται να πληρώσουν φόρους για εισοδήματα που υπολογίζονταν βάσει περιουσιακών στοιχείων που απέκτησαν όταν στην οικογένεια ήταν δύο οι εργαζόμενοι και είχαν από 1.500 ευρώ μισθό ο καθένας. Σήμερα στην ίδια οικογένεια υπάρχει ένας μισθός, αν υπάρχει και αυτός, και δεν είναι πάνω από 800 με 1.000 ευρώ στην καλύτερη περίπτωση.

Σε αυτό το οικονομικό έτος πολλοί φορολογούμενοι τη «γλύτωσαν» με ελαφρά φορολογία, μιας και είτε φορολογήθηκαν με την κλίμακα των μισθωτών και συνταξιούχων (μισθωτοί, συνταξιούχοι, αγρότες) είτε καλύφθηκαν με την τροπολογία που κατατέθηκε το Πάσχα εν μέσω υποβολής φορολογικών δηλώσεων και προεκλογικής περιόδου και τους μετέφερε στην κλίμακα των μισθωτών, αν δεν ήταν επιτηδευματίες ή εισοδηματίες ή είχαν εισόδημα από ενοίκια και είχαν συνολικό εισόδημα έως 5.000 ευρώ ή αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης μέχρι 9.500 ευρώ.

Δεν ισχύει όμως το ίδιο με τα εισοδήματα του 2014, οικονομικό ή φορολογικό όπως το θέλει η διοίκηση, έτος 2015.

Με την ψήφιση του Ν.4172/2013, του νέου φορολογικού νόμου, που θα ισχύσει για εισοδήματα από 1.1.2014, επήλθαν σημαντικές αλλαγές στον τρόπο φορολόγησης της διαφοράς μεταξύ του εισοδήματος που δηλώθηκε και της συνολικής ετήσιας δαπάνης. Δηλαδή η διαφορά με βάση τον Ν.4172/2013, φορολογείται σε όλες τις περιπτώσεις με την κλίμακα των εισοδημάτων από την επιχειρηματική δραστηριότητα εκτός από την περίπτωση που τα μεγαλύτερα εισοδήματα προέρχονται από εισοδήματα από μισθωτή εργασία ή είναι εγγεγραμμένος κάποιος στα βιβλία ανέργων του ΟΑΕΔ.

Εδώ πρέπει να σημειώσουμε ότι, σύμφωνα με την γραμματική ερμηνεία του νόμου, και οι αγρότες που θα φορολογηθούν για τα εισοδήματα του 2014 με τεκμήρια (παρόλο που με βάση το άρθρο 29 παρ. 3 του Ν.4172/2013 τα κέρδη από ατομική αγροτική επιχείρηση φορολογούνται με συντελεστή 13%), θα φορολογούνταν με 26% για τα πρώτα 50.000 ευρώ της διαφοράς τεκμηρίων και 33% από εκεί και πάνω, καθώς δεν υπήρχε ο ειδικός συντελεστής του 13% στον υπολογισμό του φόρου με βάση τις αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης.

Εδώ έγκειται και η διαφοροποίηση του νόμου: Σύμφωνα με τις αλλαγές του άρθρου 48 του Ν.4305/2014, στη σχετική παράγραφο του άρθρου 34 του Ν.4172/2013 προστέθηκε παρ. γ’ ως εξής:

«γ) σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 29, (σ.σ. δηλαδή, με 13% εφ’ όλου του ποσού) εφόσον ο φορολογούμενος έχει εισόδημα μόνο από ατομική αγροτική επιχείρηση ή εφόσον το μεγαλύτερο μέρος των εισοδημάτων του προκύπτει από ατομική αγροτική επιχείρηση.»

Άρα οι αγρότες σε κάθε περίπτωση, για το εισόδημά τους είτε είναι πραγματικό είτε είναι τεκμαρτό, θα φορολογούνται με τον ειδικό συντελεστή 13%.

Ακόμη, να επισημάνουμε ότι πάνω στα προαναφερόμενα ποσά υπάρχει για όλους εκτός μισθωτών – συνταξιούχων, άρα και για τους αγρότες, προκαταβολή 55%.

Ο Απόστολος Αλωνιάτης είναι Οικονομολόγος – Φοροτεχνικός, Συγγραφέας
Α. Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ).

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το πρόβλημα τελικά είναι ότι ως κοινωνία χάσαμε την τσίπα μας…

Του Χάρη Παυλίδη… Κατά τη ταπεινή μου γνώμη το πρόβλημα της χώρας δεν είναι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και των ΑΝΕΛ. Δεν είναι ούτε καν η Αριστερά αφού ακόμη και ως αφήγημα στερείται κεντρικής ιδέας μια και η σύμπραξη με ένα “παρακλάδι” της λαϊκής Δεξιάς- η οποία επετεύχθη επί μιας[…]

Περισσότερα »

Η ανάδυση του κέντρου…

Χάρης Παυλίδης… Ο Τόνι Μπλερ το είπε (ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 14/5/2017) όσο πιο απλά γίνεται: “Αν το Εργατικό Κόμμα θέλει να είναι ένα κόμμα εξουσίας, πρέπει να έχει την αφετηρία του στο πολιτικό κέντρο”. Ο Εμμανουέλ Μακρόν το  έκανε, εξελέγη Πρόεδρος της Γαλλικής Δημοκρατίας προκαλώντας πολιτικό σοκ στη δεξιά και στην αριστερά,[…]

Περισσότερα »

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *