Cyberbullying… Η ψηφιακή παρενόχληση έχει πολλές μορφές

Ίσως να έχει τύχει σε εσάς  ή σε κάποιον φίλο σας να έχετε δεχθεί ένα απειλητικό ή προσβλητικό μήνυμα, να δείτε ένα βιντεάκι που τράβηξαν κάποιοι συμμαθητές σας, και όπου τρώτε μια μεγαλοπρεπή τούμπα, αναρτημένο στο Διαδίκτυο, ή να ανακαλύψετε μια παραλλαγμένη φωτογραφία σας online με ή χωρίς περιπαικτικά σχόλια. Μπορεί ακόμη να σας έχουν υποκλέψει τους κωδικούς του προφίλ σας ή να έχουν φτιάξει ένα ψεύτικο προφίλ για να διαδώσουν φήμες εις βάρος σας.

H ηλεκτρονική παρενόχληση (cyberbullying) είναι η επιθετική συμπεριφορά από πρόθεση με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων. Τέτοιου είδους συμπεριφορές μπορεί να κάνουν τα νέα άτομα να νιώθουν μοναχικά, δυστυχή και φοβισμένα, να αισθάνονται ανασφαλή και να πιστεύουν ότι κάτι δεν πάει καλά.  Χάνουν την εμπιστοσύνη στον εαυτό τους και μπορεί να μην θέλουν να ξαναπάνε στο σχολείο ή να θέλουν να απομονωθούν από τις παρέες τους. Επιπλέον, σε ακραίες περιπτώσεις η συνεχής, επίμονη και έντονη παρενόχληση έχει οδηγήσει σε τρομερές συνέπειες όπως η πρόθεση για αυτοκτονία. Περιστατικά παρενόχλησης μεταξύ παιδιών και εφήβων μπορούν να συμβούν με πολύ διαφορετικές μορφές. Δεν εκδηλώνονται μόνο μέσω καυγάδων και επιθετικότητας, αλλά και μέσω διαφορετικών τύπων εκφοβισμού που αφήνουν το θύμα εκτεθειμένο.

Όλα τα παραπάνω είναι περιστατικά ηλεκτρονικής παρενόχλησης και όσο αστεία και αν είναι για αυτόν που έκανε τις ενέργειες ή για τα άτομα που τις είδαν, δεν φαίνονται καθόλου χιουμοριστικά σε αυτούς που εξευτελίζονται ή περιθωριοποιούνται λόγω των ενεργειών αυτών.

Είδη παρενόχλησης

-Μηνύματα (SMS, MMS, email, im) με απειλητικό ή προσβλητικό περιεχόμενο.

-Ανάρτηση προσβλητικών/εξευτελιστικών φωτογραφιών, βίντεο και άλλου υλικού σε ιστοσελίδες όπου και άλλα άτομα έχουν πρόσβαση, όπως για παράδειγμα blogs, ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης, fora κ.α.

-Η διάδοση φημών στο περιβάλλον του θύματος μέσω της χρήσης κινητού, ηλεκτρονικού ταχυδρομείων και μέσω άλλων υπηρεσιών ηλεκτρονικής επικοινωνίας.

-Κλοπή ταυτότητας

Συμβουλές για την αποφυγή κλοπής ταυτότητας

Βάλε τη φαντασία σου να δουλέψει όταν δημιουργείς κωδικούς πρόσβασης. Οι κωδικοί πρέπει να αποτελούνται από τουλάχιστον 8 χαρακτήρες: γράμματα, αριθμούς και σύμβολα.

Άλλαζε τους κωδικούς σου τακτικά και μη τους δίνεις σε κανέναν, ούτε και στους κολλητούς σου!

«Google yourself!» Πραγματοποίησε αναζήτηση με το όνομα ή το ψευδώνυμο που χρησιμοποιείς στο Διαδίκτυο, για να ελέγξεις σε ποιες ιστοσελίδες εμφανίζεσαι.

Σε περίπτωση που γνωρίζεις το δράστη κλοπής ταυτότητας, ζήτησέ του να σβήσει τα μηνύματα και να αποκαταστήσει την αλήθεια.

Κάνε αναφορά για το περιστατικό στους διαχειριστές της ιστοσελίδας που χρησιμοποιείς. Ψάξε για κουμπί ή ειδική επιλογή αναφοράς («report»).

Δημιούργησε νέο e-mail, προφίλ, κ.λπ. σε μία τέτοια περίπτωση.

Μπορείς να κάνεις μια (ανώνυμη) καταγγελία του περιστατικού στην Ανοιχτή Γραμμή Safeline.

Για τους γονείς…

Συζητήστε για την ηλεκτρονική παρενόχληση με το παιδί σας και εμπνεύστε του εμπιστοσύνη, ώστε να απευθυνθεί σε εσάς σε περίπτωση που πέσει θύμα της. Μην απαγορεύετε τη χρήση του Διαδικτύου ως αντίδραση σε περιστατικό παρενόχλησης, γιατί αυτό θα αποθαρρύνει το παιδί να σας εμπιστευθεί.

Να είστε σε επιφυλακή για ενδείξεις ότι το παιδί σας έχει γίνει στόχος ηλεκτρονικής παρενόχλησης (π.χ. συναισθηματική αναστάτωση, αποφυγή φίλων, σχολείου, δραστηριοτήτων, πτώση επιδόσεων, σχόλια  που αντανακλούν διαταραγμένες σχέσεις, είτε ηλεκτρονικά είτε φυσικά).

Πείτε στο παιδί να μην απαντά ποτέ σε μηνύματα παρενόχλησης που λαμβάνει. Καλό θα ήταν να τα φυλάξετε, ώστε σε περίπτωση καταγγελίας να μπορείτε να αποδείξετε την παρενόχληση.

Μην υποβαθμίζετε το συμβάν. Η παρενόχληση μπορεί να μην μείνει μόνο στο ηλεκτρονικό επίπεδο και να εξελιχθεί σε κάτι πολύ σοβαρό αν δεν δώσετε την πρέπουσα σημασία.

Αν η παρενόχληση είναι πολύ σοβαρή και συστηματική, απευθυνθείτε στον πάροχό σας για σύνδεση με το Διαδίκτυο (ISP), ή εάν η παρενόχληση λαμβάνει χώρα μέσω κινητού, στην εταιρία κινητής τηλεφωνίας μέσω των γραμμών επικοινωνίας ή της ιστοσελίδας της. Αν το πρόβλημα δεν ξεπεραστεί αλλάξτε αριθμό τηλεφώνου και ενημερώστε την ανοιχτή γραμμή Safeline.

Πού να ζητήσεις βοήθεια

Αν έχεις συναντήσει σελίδες στο Διαδίκτυο που σε σόκαραν ή σε έκαναν να νιώσεις άβολα… Αν υπάρχουν άτομα που προσπαθούν να σε προσβάλουν και να σε γελοιοποιήσουν μέσω Διαδικτύου…
Ή αν πολύ απλά θέλεις να μιλήσεις σε κάποιον για μια δυσάρεστη διαδικτυακή εμπειρία σου… Στο τηλέφωνο 800 11 800 15 (καθημερινές και ώρες 9:00-15:00) και στο e-mail: help@saferinternet.gr μπορείς ανώνυμα και χωρίς χρέωση να ζητήσεις πληροφορίες και συμβουλές για θέματα που σχετίζονται με την ζωή σου στους ψηφιακούς κόσμους. Θα σου απαντήσουν ειδικοί από τη Γραμμή Βοηθείας ΥποΣΤΗΡΙΖΩ – Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου, Μονάδα Εφηβικής Υγείας, B’ Παιδιατρική Κλινική Πανεπιστημίου Αθηνών.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πούτιν: «Δεν θέλω τα εγγόνια μου να μεγαλώσουν σαν πρίγκιπες»

Για την οικογένειά του και συγκεκριμένα για τις κόρες του και τα εγγόνια του μίλησε για πρώτη φορά ο πρόεδρος της Ρωσίας Βλαντίμιρ Πούτιν, «ανοίγοντας την καρδιά του» στους Ρώσους πολίτες, κάτι το οποίο δεν συνηθίζει να κάνει. Ο Πούτιν, κατά τη διάρκεια της ετήσιας απευθείας επικοινωνίας του με τους[…]

Περισσότερα »

Android Θα ενσωματωθεί και σε αυτοκίνητα; (φήμες…)

Το πρακτορείο ειδήσεων Reuters, αναφέρει ότι η Google φιλοδοξεί να φέρει την επόμενη έκδοση του Android (Android M) στα αυτοκίνητα. Η διαφορά με το Android Auto έγκειται στο γεγονός ότι το Android M δεν θα είναι απλά ένα add-on του υπάρχοντος λειτουργικού, αλλά θα δίνει Android εμπειρία στο αυτοκίνητο out-of-the box.[…]

Περισσότερα »

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *