Του Άκη Καπράνου…
Ενώ οι διανομείς δείχνουν μάλλον αδιάφοροι μπροστά στη καλοκαιρινή σεζόν που πλησιάζει (τα θερινά έχουν ήδη ανοίξει), κυκλοφορούν στις αίθουσες αυτή την εβδομάδα, τέσσερις ταινίες τεκμηρίωσης
«Free to run»: Η άγνωστη ιστορία του κινήματος του τροχάδην, κατά τη διάρκεια των τελευταίων πέντε δεκαετιών σε ένα ντοκιμαντέρ που εξετάζει τις ιδεαλιστικές απαρχές του τζόκινγκ στις αρχές της δεκαετίας του ’60, τον αγώνα για το δικαίωμα στο να τρέχουν οι άνθρωποι – ειδικά οι γυναίκες – ενάντια στον συντηρητισμό των επίσημων αθλητικών σωματείων, και την έκρηξη της επιθυμίας των ανθρώπων να συμμετάσχουν σε αγώνες δρόμου και μαραθώνιους.
Σκηνοθεσία: Πιέρ Μόρα
«This is not a coup»: Ο δημοσιογράφος Αρης Χατζηστεφάνου παρακολουθεί τις «πραξικοπηματικές» παρεμβάσεις της ΕΚΤ σε χώρες όπως η Ιταλία, η Ιρλανδία, η Πορτογαλία, η Κύπρος και η Ελλάδα και συνομιλεί με πρώην αρχηγούς κρατών, και πολιτικούς που καθόρισαν τις εξελίξεις .
Ποιές τράπεζες πίεσαν για τη δημιουργία του Ευρώ; Ποιος διέταξε την ανατροπή δυο εκλεγμένων πρωθυπουργών και πως οδηγηθήκαμε στο κλείσιμο των τραπεζών; Μπορεί να μεταρρυθμιστεί ένα σύστημα που δημιουργήθηκε για να εξυπηρετεί τις ισχυρότερες οικονομίες της Ευρώπης;
Σκηνοθεσία: Αρης Χατζηστεφάνου
«33.333 – Η Οδύσσεια του Νίκου Καζαντζάκη»: Εργασία του Μένιου Καραγιάννη, γύρω από την προσωπική και συγγραφική Οδύσσεια του μεγάλου Κρητικού στοχαστή. Η ταινία ταξιδεύει από τη Σουηδία, όπου ένας μεταφραστής 102 ετών, βρίσκει τη δύναμη να μάθει ελληνικά και να μεταφράσει το τεράστιο αυτό έργο έως την Αμερική, την Κρήτη, την Αθήνα, αλλά και την Τήνο, προσπαθώντας να ρίξει φως τόσο στις πτυχές του άγνωστου αυτού έργου, όσο και στην προσωπικότητα και τη σκέψη του συγγραφέα.
Σκηνοθεσία: Μένιος Καραγιάννης
«Angrybirds: Η ταινία»: Αφού χαλάει τη διάθεση και το κέφι των πάντων, εισάγεται εσπευσμένα σε μια ειδική κλινική, ώστε να καταφέρει να διαχειριστεί το οξύθυμο του χαρακτήρα του. Εκεί ο Ρεντ θα γνωριστεί με διάφορα άλλα, επίσης «προβληματικά», πουλιά και θα αναπτύξουν μία ιδιαίτερη συμπάθεια. Τα πράγματα κυλάνε αρκετά ήρεμα, ώσπου εμφανίζονται τα γουρούνια και οι ισορροπίες ανατρέπονται. Κινούμενα σχέδια βασισμένα σε ένα παιχνίδι κινητών τηλεφώνων.
Σκηνοθεσία: Κλέι Κέιτις, ΦέργκαλΡάιλι.
«Γράμμα από το παρελθόν»: Η γυναίκα του πεθαίνει και ένας ηλικιωμένος άνδρας, ο Ζεβ, αποφασίζει να φύγει από το γηροκομείο και να αναζητήσει τον υπεύθυνο στρατιωτικό για την εκτέλεση της οικογένειας του στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Άουσβιτς, πριν από 70 ολόκληρα χρόνια, για να τον σκοτώσει. Γνωρίζει το όνομα εκείνου που αναζητά αλλά πρέπει και να ελέγξει από κοντά τέσσερις διαφορετικούς, με το ίδιο όνομα. Ο Ατόμ Εγκογιάν σκηνοθετεί ένα Χιτσκοκικού τύπου δράμα που σηματοδοτεί τη μεγάλη επιστροφή του στα κινηματογραφικά δρώμενα.
Σκηνοθεσία & Σενάριο: ΑτόμΕγκογιάν
Πρωταγωνιστούν: Κρίστοφερ Πλάμερ, Μάρτιν Λαντάου, Ντιν Μόρις
«Το χρονικό μιας αθωότητας»: Ένας νοσηλευτής φροντίζει ασθενείς στο τελικό στάδιο. Αποδοτικός και αφοσιωμένος στο επάγγελμά του, αναπτύσσει ισχυρούς δεσμούς μαζί τους. Ωστόσο, εκτός του χώρου εργασίας του, είναι αναποτελεσματικός, αμήχανος, εσωστρεφής. Είναι φανερό πως χρειάζεται καθέναν από τους ασθενείς του όσο τον χρειάζονται κι αυτοί. Βραβείο σεναρίου στις Κάννες για μια χαμηλόφωνη, εσωτερική δουλειά με έναν εξαίρετο Τιμ Ροθ στον πρώτο ρόλο.
Σκηνοθεσία: Μισέλ Φράνκο
Πρωταγωνιστούν: Τιμ Ροθ, Σάρα Σάδερλαντ, Ρόμπιν Μπάρτλετ, Ρέιτσελ Πικάπ
«Το μέσα φως»: Ο Γιώργης Μαρκάκης, 86 χρονών, οφθαλμίατρος και ιδρυτής του μουσείου ΛΥΧΝΟΣΤΑΤΗΣ στη Χερσόνησο Κρήτης, μας ξεναγεί σε όσα «τρύγησε με τα μάτια του και τα έχει κλείσει εντός του». Θυμάται, τον παππού Μηλιωτογιάννη, «τον πρώτο και μεγαλύτερο ίσως δάσκαλο της ζωής του» και την αυλή του πατρικού στη Σητεία, εκεί όπου γνώρισε «τη στενή σχέση ζωής και θανάτου, του θρήνου και του πανηγυριού». Μια λαογραφία δηλαδή, για όσους ενδιαφέρονται.
Σκηνοθεσία: Σταύρος Ψυλλάκης