Στην ομιλία του κατά τη συζήτηση για τον προϋπολογισμό του 2015 του Δήμου Πειραιά ο πρόεδρος της ΔΗΡΑΠ Παναγιώτης Αβραμίδης μεταξύ άλλων σημέιωσε:
“Την ώρα που ο σύγχρονος διεθνής τρόπος διακυβέρνησης και πολιτικής αντιπροσώπευσης υποδεικνύει και οδηγεί στην ενδυνάμωση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, μιας αυτοδιοίκησης με περισσότερες αρμοδιότητες, μεγαλύτερη αυτονομία και οικονομική αυτοτέλεια, εμείς στην Ελλάδα μάλλον βαδίζουμε προς την αντίθετη κατεύθυνση.
Και αυτό συμβαίνει, παρόλο που είναι πασιφανές, ότι στη συγκυρία της πρωτοφανούς κρίσης, οι δήμοι, ο εγγύτερος θεσμός στον πολίτη και τα προβλήματά του, και πιο αποτελεσματικοί αποδείχτηκαν – συγκρινόμενοι με το ανύπαρκτο κράτος – και ήταν αυτοί που κράτησαν τις πόλεις όρθιες. Ενδεχομένως να μην είχαν κι άλλη επιλογή. Διέθεταν όμως την πολιτική βούληση και προσπάθησαν παρά τις εντελώς αντίξοες συνθήκες.
Αντί λοιπόν να θωρακίσουμε και να ενισχύσουμε την τοπική αυτοδιοίκηση, οι δήμοι, που πλήρωσαν το μεγαλύτερο κόστος στην οικονομική κρίση με τη σαρωτική μείωση των κρατικών επιχορηγήσεων, γίνονται στόχος μιας ακατανόητης πολεμικής, οικονομικής και θεσμικής. Και απειλούνται με συρρίκνωση βρισκόμενοι αντιμέτωποι με μονομερείς, ακραίες και αυταρχικές ενέργειες, που μόνο εξορθολογισμό και μεταρρυθμίσεις δεν συνεπάγονται, με χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό της κατάργησης της Δημοτικής ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι
Οι δήμοι πρέπει να απογαλακτισθούν από την κεντρική εξουσία και να διαμορφώσουν τις δικές τους πολιτικές : Να προτάξουν τη διαφύλαξη της κοινωνικής συνοχής και την κοινωνική πολιτική. Να αντιτάξουν, την κοινωνική πολιτική και την αλληλοβοήθεια ως ανάχωμα στο ρατσισμό και τη ξενοφοβία. Καταδικάζοντας απερίφραστα τη βία.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι
Λειτουργούμε με Θεσμικό πλαίσιο , ενάντια στον Ευρωπαϊκό Χάρτη Τοπικής Αυτονομίας που υιοθετήθηκε στο πλαίσιο του Συμβουλίου της Ευρώπης από το μακρινό 1985. Ο Χάρτης δεσμεύει τα κράτη μέρη που έχουν επικυρώσει την συνθήκη να εγγυώνται την πολιτική, διοικητική και οικονομική αυτονομία των τοπικών αρχών.
Αντ’ αυτού εκατοντάδες νόμοι, Προεδρικά Διατάγματα, Υπουργικές Αποφάσεις, χιλιάδες σελίδες νομολογίας, εκατοντάδες εγκύκλιοι, δεκάδες εποπτικές αρχές όλες φτιαγμένες και ταγμένες στο να υπηρετήσουν τη διαφάνεια. Δεκάδες κυριολεκτικά υπογραφές για μια απευθείας ανάθεση μιας εργασίας. Πάνω από εκατό υπογραφές μεταξύ των οποίων τριών Υπουργών για μια μετάταξη κατόπιν αίτησης ενός υπαλλήλου από ένα νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου του Δήμου στον κεντρικό δήμο.
2 Υπουργεία για να εγκρίνουν προμήθειες πάνω από 60.000€. Μέχρι και για να κάνουμε απευθείας ανάθεση για το γάλα των εργαζομένων μετά από δύο άγονους διαγωνισμούς χρειάζεται να πάρεις έγκριση από μια νέα αρχή δημοσίων συμβάσεων.
Πρέπει να υπογράψουν 2 Υπουργοί για να ενταχθούν στο ενιαίο πρόγραμμα προμηθειών μια προμήθεια. Αφού εντάξουν τα έργα από όλη την Ελλάδα, οι ίδιοι Υπουργοί πρέπει να υπογράψουν την απόφαση εφαρμογής του Ενιαίου Προγράμματος Προμηθειών.
Και αν φαντάζεται κάποιος ότι με το Ε.Π.Π θα μπορούσε όλο το Ελληνικό δημόσιο με έναν μόνο διαγωνισμό να προμηθευόταν π.χ υλικά ελαιοχρωματισμού επιτυγχάνοντας έτσι καλύτερες τιμές και οικονομίες κλίμακας είναι βαθειά γελασμένος. Απλά γίνεται η ένταξη στο ΕΠΠ και τίποτα άλλο. Ο καθένας κάνει μόνος του το διαγωνισμό. Μόνο στην Ελλάδα και μόνο για την ενίσχυση της διαφάνειας αυτά τα πράγματα.
Και ξέρετε τι καταφέρνουν όλα αυτά; Τι καταφέρνουν όλοι οι νόμοι; Ακούσια ή εκούσια να δημιουργούν εστίες διαφθοράς. Γιατί η διαφθορά βρίσκει γόνιμο έδαφος όταν υπάρχουν ασάφειες, πολύπλοκες καταστάσεις. Είτε γιατί δεν γνωρίζεις το νομικό πλαίσιο είτε γιατί θες να πείσεις ότι δεν το γνωρίζεις.
Υπάρχει τίποτα πιο απλό από το να ενοποιηθούν και να κωδικοποιηθούν οι διαδικασίες για τις προμήθειες; Υπάρχει πιο απλό πράγμα από το να σκεφτούμε έναν και μόνο έναν τρόπο για να προμηθευόμαστε είδη, να δημοπρατούμε τα έργα ή να καταρτίζουμε συμβάσεις παροχής υπηρεσιών;
Το απαρχαιωμένο νομικό πλαίσιο δεν παρακολουθεί τις εξελίξεις, π.χ Καύσιμα εξαιρούνται από το ενιαίο πρόγραμμα προμηθειών βάσει μιας απόφασης του 2001 . Το φυσικό αέριο – γιατί έχουμε απορριμματοφόρα με φυσικό αέριο- δεν εξαιρείται από το ενιαίο πρόγραμμα προμηθειών. Λογικό γιατί το 2001 δεν υπήρχε φυσικό αέριο αλλά το 2013 υπάρχει. Σας πληροφορώ ότι δεν ΕΧΕΙ βρέθει ούτε ένας μανδαρίνος να εντάξει το φυσικό αέριο στα καύσιμα.
Μετά από 20 και χρόνια στην Αυτοδιοίκηση δεν έχω ακόμα καταλάβει για ποιο λόγο κύριε Δήμαρχε να χρειάζεται η οικονομική επιτροπή ενός δήμου να ελέγχει τα δικαιολογητικά ενός αναδόχου;
Η υπηρεσία τι ρόλο παίζει; Οι αιρετοί πρέπει να συνεδριάσουν για να δουν αν έχει εκδοθεί σωστά η εγγυητική ενός εργολάβου ή αν έχει προσκομίσει φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα; Οι αιρετοί εν μέσω συνεδρίασης θα αποφανθούν και όχι οι αρμόδιες υπηρεσίες που έχουν τα μέσα και την ικανότητα να το διαπιστώσουν; Και για πιο λόγο αυτή η απόφαση θα πρέπει να διαβιβάζεται στην αποκεντρωμένη για έλεγχο; Δεν αρκεί η δημόσια ανάρτησή της στο Δι@υγεια;
Αναρωτιέμαι, επίσης, για ποιο λόγο πρέπει να μετέχουν δημοτικοί σύμβουλοι στις επιτροπές αξιολόγησης προσφορών ή ακόμα περισσότερο στις φορολογικές επιτροπές; Δεν είναι αυτό δυνητική εστία διαφθοράς; Ο Δημοτικός Σύμβουλος θα αξιολογήσει αν ένα απορριμματοφόρο είναι καλύτερο από ένα άλλο; Ή ο Δημοτικός Σύμβουλος θα κρίνει αν ένα πρόστιμο πρέπει να μειωθεί κατά 50% ή να διαγραφεί πλήρως, εισερχόμενος σε μια ζώνη διενέργειας πολιτικού -οικονομικού παιχνιδιού.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
διαβάζοντας την εισηγητική έκθεση του Κρατικού Προϋπολογισμού, καταλαβαίνει ότι οι ΟΤΑ και το 2015
είναι αυτοί που θα σηκώσουν το κύριο βάρος της επίτευξης του «Εθνικού στόχου» για δημιουργία δημοσιονομικού πλεονάσματος.
Σύμφωνα με όσα αναγράφονται στο προσχέδιο του Προϋπολογισμού, θα προσφέρουν 863 εκατ. € πλεόνασμα, όταν η υπόλοιπη γενική κυβέρνηση υπολογίζεται ότι θα παρουσιάσει έλλειμμα ύψους 1.323 εκατ. €.
Είμαστε ΔΗΛΑΔΗ αυτοί που θα κληθούμε για μια ακόμη χρονιά, να πληρώσουμε με νέες περικοπές το λογαριασμό του νοικοκυρέματος του Κράτους, την ώρα που άλλοι φορείς της κεντρικής κυβέρνησης θα εξακολουθήσουν να λειτουργούν υπό καθεστώς ανοχής, δημιουργώντας εκ νέου ελλείμματα.
Η Ελληνική Πολιτεία αποδεικνύεται με τη στάση της αυτή, πρωταθλήτρια στην ασυνέπεια, την ίδια περίοδο που οι Δήμοι, αναδεικνύονται «πρωταθλητές» στη μείωση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων τους.
Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι χάρη στην προσπάθεια όλων μας, Δημοτικών Αρχών και εργαζομένων στους Ο.Τ.Α. Οι Δήμοι πέτυχαν τα τελευταία χρόνια να μειώσουν σημαντικά τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις τους και μάλιστα σε πολύ μεγαλύτερο ποσοστό από τους υπόλοιπους φορείς της γενικής κυβέρνησης.
Από τον Δεκέμβριο του 2011 μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2014 οι ΟΤΑ Α’ Βαθμού περιόρισαν τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις τους κατά 70%, όταν η γενική κυβέρνηση κατάφερε να τις περιορίσει μόλις κατά 45%.
Το πιο εξοργιστικό όμως από όλα είναι το παρακάτω στοιχείο.
Όταν οι Δήμοι προσαρμοζόμενοι στη νέα οικονομική και κοινωνική πραγματικότητα αναγκάζονται από τη μια να περικόπτουν τα έσοδά τους μειώνοντας τα τελευταία χρόνια διαρκώς τα ανταποδοτικά τέλη, για να μην φορτώσουν με νέα βάρη τους πολίτες, βλέπουμε από την άλλη το Κράτος να αυξάνει τη φορολογία.
Εμείς μειώνουμε τα τέλη και παράλληλα ενισχύουμε την παρουσία μας σε κρίσιμους τομείς, όπως η ενίσχυση των κοινωνικών δομών, από την οποία το Κράτος σταδιακά αποσύρεται.
Η κεντρική Εξουσία αντίθετα, αυξάνει τα έσοδα της από τη φορολογία.
Τα έσοδα από τον Φόρο Εισοδήματος Φυσικών και Νομικών Προσώπων αναμένεται να αυξηθούν κατά 406 εκατ. €
Αντίθετα, τα έσοδα των δήμων, που αποτελούν ποσοστιαία συμμετοχή στον εν λόγω φόρο, μειώνονται.
Βλέπουμε ότι τα έσοδα του Κράτους από τους φόρους περιουσίας αυξάνονται κατά 80 εκατ. €, ενώ τα αντίστοιχα έσοδα των δήμων μειώνονται.
Το ίδιο ισχύει και για τα έσοδα από το ΦΠΑ.
Το 2015 προβλέπεται αύξηση 519 εκατ. €, που αντιστοιχεί όμως για τους Δήμους σε αύξηση μόλις 900 χιλιάδων ευρώ. Επίσης, δεν μας αποδίδεται ούτε ένα ευρώ, από έσοδα Παρελθόντων Οικονομικών Ετών (Π.Ο.Ε.)
Στα αιτήματα μας πρέπει πάντα να περιλαμβάνονται:
1.Να μειωθεί το επιτόκιο δανεισμού των Δήμων από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων στο ύψος του επιτοκίου της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.
2.Η συμμετοχή των Δήμων στα έσοδα από Π.Ο.Ε. , η οποία σήμερα είναι μηδενική)
3.Η ουσιαστική αύξηση του μεριδίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
4. Η απαίτηση για διάθεση 2 δις € από το νέο Ε.Σ.Π.Α., για τη δημιουργία Επιχειρησιακού Προγράμματος για τους Δήμους με τελικούς δικαιούχους τους Δήμους και ενδιάμεσους φορείς διαχείρισης την ΕΕΤΑΑ Α.Ε. και τους Δήμους με διαχειριστική επάρκεια.
5.Η απόδοση στους δήμους των αναγκαίων πόρων για τη συντήρηση και λειτουργία των μεταφερόμενων δομών
6.Η συνέχιση της χρηματοδότησης κρίσιμων κοινωνικών δομών και υπηρεσιών, όπως το Βοήθεια στο Σπίτι.
7.Να επανέλθει το ποσοστό κατανομής εσόδων του «Πράσινου Ταμείου» στους δήμους από 2,5% που είναι σήμερα, στο αρχικό 10%, κυρίως για έργα περιβάλλοντος και ποιότητας ζωής.
8. συμμετοχή των Δήμων, ως ποσοστό και ως ποσό, στην αύξηση των προβλεπόμενων εσόδων του Κράτους από τους φόρους που αποτελούν το «χρηματοδοτικό καλάθι» των ΚΑΠ, όπως ορίζει ο Ν. 3852/2010
9.Να καλυφθούν οι οικονομικές απώλειες των δήμων λόγω της κατάργησης της Δημοτικής Αστυνομίας και της κάλυψης δαπανών από φθορές λόγω της κατάργησης των Σχολικών Φυλάκων.
Τέλος να υπάρξει νομοθετική πρόβλεψη για:
πρόσληψη ειδικών συνεργατών, ειδικών συμβούλων σε αριθμό αντίστοιχο με αυτό των αντιδημάρχων.
κάλυψη εξόδων παράστασης για όλους τους αντιδημάρχους.
κάλυψη εξόδων παράστασης των δημοτικών και διαμερισματικών συμβούλων.
Κλείνοντας θα ήθελα να επισημάνω τη τεραστία προσπάθεια του κ. Δημάρχου και όλων των Αντιδημάρχων που σε αυτή την εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία κατάφεραν και μας εισηγούνται το σχέδιο προϋπολογισμού του δήμου μας για το 2015 ,το οποίο σας καλώ να το υπερψηφίσουμε”.