Ακτοπλοΐα: Το κόστος των καυσίμων προκαλεί «μποφόρ» για το μέλλον της

Του Νίκου Μπαρδούνια…

Έντονος προβληματισμός για το μέλλον των ακτοπλοϊκών εταιρειών επικρατεί στις συζητήσεις των εκπροσώπων της ακτοπλοΐας εξαιτίας του γεγονότος ότι ακόμη το κόστος των καυσίμων παραμένει σε υψηλά επίπεδα δυναμιτίζοντας την εικόνα των οικονομικών στοιχείων των εταιρειών. Και τούτο παρά το γεγονός ότι στο 10μηνο του 2018, η επιβατική κίνηση από και προς Πειραιά αυξήθηκε κατά 5,5%.
Είναι χαρακτηριστικό ότι έως και τα τέλη του 9μηνου του τρέχοντος έτους η μέση τιμή των ναυτιλιακών καυσίμων για τα συμβατικά πλοία (IFO 380) εμφανιζόταν αυξημένη κατά 24% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι. Ακόμη μεγαλύτερη ήταν η αύξηση στα καύσιμα των ταχύπλοων που έφτασε στο 27%.
Κύκλοι της ακτοπλοΐας ανέφεραν στο www.maritimes.gr ότι μία αύξηση κατά 5% στη τιμή του μετρικού τόνου επιβαρύνει την Attica Group με 24 εκατ. ευρώ, τις Μινωικές Γραμμές , θυγατρική του Ομίλου Grimaldi, σε επιπλέον κόστος για καύσιμα και λιπαντικά ύψους 1,43 εκατ. ευρώ ενώ ψαλιδίζει τα ίδια κεφάλαια της ΑΝΕΚ κατά 1,15 εκατ. ευρώ.

Τι θα γίνει με τα καύσιμα μειωμένων εκπομπών θείου ;

Κύκλοι της ακτοπλοΐας σημείωσαν, επίσης, ότι επικρατεί προβληματισμός και με το πώς θα υλοποιηθεί η απόφαση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) σχετικά με την υποχρέωση που αναφέρει ότι από την 1η Ιανουαρίου του 2020 όλα τα πλοία διεθνώς, μαζί και τα πλοία της ακτοπλοΐας, θα πρέπει να καταναλώνουν καύσιμα μειωμένων εκπομπών θείου (0,5%).

« Ο προβληματισμός έγκειται στο γεγονός ότι οι εταιρείες θα πρέπει να προμηθεύονται το νέο καύσιμο μειωμένου θείου που είναι ακριβότερο (25-30%) σε σχέση με το συμβατικό.

Άρα αναμένεται να καταγραφεί σημαντική επιβάρυνση του λειτουργικού κόστους» ανέφεραν οι ίδιοι κύκλοι και συμπλήρωσαν: «Τίθεται, πλέον, θέμα βιωσιμότητας της ακτοπλοΐας . Ειδικά όταν η λύση των scrubbers, που επιτρέπει στα πλοία με μια επένδυση – διόλου ευκαταφρόνητη- , να καταναλώνουν φθηνότερο καύσιμο (μεγάλης περιεκτικότητας σε θείο) δεν μπορεί να εφαρμοσθεί σε όλο τον υπάρχοντα στόλο».

Γιατί ; Διότι, όπως αναφέρθηκε, η τοποθέτηση scrubbers (συσκευές καθαρισμού χημικών ουσιών, συσκευές καθαρισμού αερίων) είναι μία σημαντική επένδυση, που όμως στα μεγάλης ηλικίας πλοία δεν μπορεί να αποσβεστεί.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σήμερα από τα 65 συμβατικά πλοία, τα 5 είναι ηλικίας μέχρι 10 ετών, τα 18 ηλικίας 11-20 ετών, τα 18 ηλικίας 21-30 και τα 24 ηλικίας μεγαλύτερης των 30 ετών, δηλαδή την επόμενη 10ετία το 65% των συμβατικών πλοίων θα έχει ηλικία 30-50 ετών. Επίσης στην ακτοπλοΐα δραστηριοποιούνται και 21ταχύπλοα σκάφη.

Να μειωθεί ο ΦΠΑ

Μια λύση, μερικής αντιμετώπισης του προβλήματος, εφόσον δεν υπάρξει αποκλιμάκωση των τιμών στα καύσιμα, θα μπορούσε να είναι η σημαντική μείωση του ΦΠΑ που σήμερα , στην ακτοπλοΐα, βρίσκεται στο 24%

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Νέες πιέσεις στους ναύλους των LNG Carriers

Υπό πίεση θα παραμείνουν τα κέρδη των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) το 2016, λόγω των αυξητικών τάσεων που καταγράφονται στη μεγέθυνση του παγκόσμιου στόλου LNG Carriers από τη μία πλευρά, αλλά και των εξελίξεων στο εμπόριο από την άλλη, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της εταιρείας συμβούλων Drewry. Η[…]

Περισσότερα »

Συναντήσεις Συνδικαλιστών ΟΛΠ και ΟΛΘ με τον Θ. Δρίτσα

Σειρά ζητημάτων, που έχουν σχέση με την πορεία των ιδιωτικοποιήσεων αλλά και τις εργασιακές σχέσεις, έθεσαν στον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Θ. Δρρτσα, οι εκπρόσωποι των συνδικάτων των εργαζομένων στα λιμάνια, οι οποίοι πραγματοποιούν από σήμερα 48ωρες επαναλαμβανόμενες απεργίες, στους Οργανισμούς Λιμένος Πειραιά και Θεσσαλονίκης. Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας[…]

Περισσότερα »

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *