Ακτοπλοΐα: Το κόστος των καυσίμων προκαλεί «μποφόρ» για το μέλλον της

Του Νίκου Μπαρδούνια…

Έντονος προβληματισμός για το μέλλον των ακτοπλοϊκών εταιρειών επικρατεί στις συζητήσεις των εκπροσώπων της ακτοπλοΐας εξαιτίας του γεγονότος ότι ακόμη το κόστος των καυσίμων παραμένει σε υψηλά επίπεδα δυναμιτίζοντας την εικόνα των οικονομικών στοιχείων των εταιρειών. Και τούτο παρά το γεγονός ότι στο 10μηνο του 2018, η επιβατική κίνηση από και προς Πειραιά αυξήθηκε κατά 5,5%.
Είναι χαρακτηριστικό ότι έως και τα τέλη του 9μηνου του τρέχοντος έτους η μέση τιμή των ναυτιλιακών καυσίμων για τα συμβατικά πλοία (IFO 380) εμφανιζόταν αυξημένη κατά 24% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι. Ακόμη μεγαλύτερη ήταν η αύξηση στα καύσιμα των ταχύπλοων που έφτασε στο 27%.
Κύκλοι της ακτοπλοΐας ανέφεραν στο www.maritimes.gr ότι μία αύξηση κατά 5% στη τιμή του μετρικού τόνου επιβαρύνει την Attica Group με 24 εκατ. ευρώ, τις Μινωικές Γραμμές , θυγατρική του Ομίλου Grimaldi, σε επιπλέον κόστος για καύσιμα και λιπαντικά ύψους 1,43 εκατ. ευρώ ενώ ψαλιδίζει τα ίδια κεφάλαια της ΑΝΕΚ κατά 1,15 εκατ. ευρώ.

Τι θα γίνει με τα καύσιμα μειωμένων εκπομπών θείου ;

Κύκλοι της ακτοπλοΐας σημείωσαν, επίσης, ότι επικρατεί προβληματισμός και με το πώς θα υλοποιηθεί η απόφαση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) σχετικά με την υποχρέωση που αναφέρει ότι από την 1η Ιανουαρίου του 2020 όλα τα πλοία διεθνώς, μαζί και τα πλοία της ακτοπλοΐας, θα πρέπει να καταναλώνουν καύσιμα μειωμένων εκπομπών θείου (0,5%).

« Ο προβληματισμός έγκειται στο γεγονός ότι οι εταιρείες θα πρέπει να προμηθεύονται το νέο καύσιμο μειωμένου θείου που είναι ακριβότερο (25-30%) σε σχέση με το συμβατικό.

Άρα αναμένεται να καταγραφεί σημαντική επιβάρυνση του λειτουργικού κόστους» ανέφεραν οι ίδιοι κύκλοι και συμπλήρωσαν: «Τίθεται, πλέον, θέμα βιωσιμότητας της ακτοπλοΐας . Ειδικά όταν η λύση των scrubbers, που επιτρέπει στα πλοία με μια επένδυση – διόλου ευκαταφρόνητη- , να καταναλώνουν φθηνότερο καύσιμο (μεγάλης περιεκτικότητας σε θείο) δεν μπορεί να εφαρμοσθεί σε όλο τον υπάρχοντα στόλο».

Γιατί ; Διότι, όπως αναφέρθηκε, η τοποθέτηση scrubbers (συσκευές καθαρισμού χημικών ουσιών, συσκευές καθαρισμού αερίων) είναι μία σημαντική επένδυση, που όμως στα μεγάλης ηλικίας πλοία δεν μπορεί να αποσβεστεί.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σήμερα από τα 65 συμβατικά πλοία, τα 5 είναι ηλικίας μέχρι 10 ετών, τα 18 ηλικίας 11-20 ετών, τα 18 ηλικίας 21-30 και τα 24 ηλικίας μεγαλύτερης των 30 ετών, δηλαδή την επόμενη 10ετία το 65% των συμβατικών πλοίων θα έχει ηλικία 30-50 ετών. Επίσης στην ακτοπλοΐα δραστηριοποιούνται και 21ταχύπλοα σκάφη.

Να μειωθεί ο ΦΠΑ

Μια λύση, μερικής αντιμετώπισης του προβλήματος, εφόσον δεν υπάρξει αποκλιμάκωση των τιμών στα καύσιμα, θα μπορούσε να είναι η σημαντική μείωση του ΦΠΑ που σήμερα , στην ακτοπλοΐα, βρίσκεται στο 24%

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

“Ιστορική” η 35η Γενική Συνέλευση των Μελών της HELMEPA

Ιστορικό χαρακτήρα είχε την Τρίτη 16 Μαΐου, η 35η Τακτική Γενική Συνέλευση της HELMEPA, καθώς φιλοξενήθηκε από την Εταιρεία-Μέλος CERES, στον ίδιο χώρο που έγινε η πρώτη Γενική Συνέλευση πριν από 35 χρόνια. Πρόεδρος της Συνέλευσης ήταν ο Δρ Γ. Γράτσος, Πρόεδρος της HELMEPA, με Γραμματείς την Θ. Παπαεμμανουήλ της[…]

Περισσότερα »

Στις 25/11 το θέμα του φιλικού διακανονισμού ΟΛΠ – ΣΕΠ

Στις 25 Νοεμβρίου θα συζητηθεί τελικά από τη Γενική Συνέλευση των μετόχων του ΟΛΠ, ο φιλικός διακανονισμός μεταξύ ΟΛΠ και ΣΕΠ (θυγατρική εταιρεία της COSCO), που αφορά την αναβάθμιση του δυτικού προβλήτα ύψους 230 εκατ. ευρώ. Όπως ενημέρωσε τους Μετόχους ο Πρόεδρος  του ΟΛΠ  Γιώργος  Ανωμερίτης : “Ο ΟΛΠ ουδένα πρόσθετο[…]

Περισσότερα »

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *