Τι θα γίνει με το γήπεδο του Πορφύρα – Από τη Σχολή Δοκίμων θα αρχίζει ο ποδηλατόδρομος που θα φθάνει μέχρι τη Βουλιαγμένη, όπως αποκαλύφθηκε πριν λίγες μέρες στο ραδιόφωνο Κανάλι Ένα 90,4.
Οι διαστάσεις ,οι προδιαγραφές ,τα σχέδια αλλά και τα προβλήματα που υπάρχουν για την ανάδειξη του Κονώνειου τείχους αλλά και την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου της Πειραϊκής, αποκαλύφθηκαν,
Για το συγκεκριμένο μεγάλο έργο, μίλησε αρχικά ο άνθρωπος που έχει κάνει και εξακολουθεί να διαμορφώνει, τις τελικές μελέτες ,γιατί έχουν γίνει πολλές μέχρι τώρα ,ο ιδρυτής της εταιρείας Αστικές Περιβαλλοντικές Αναπλάσεις Σπύρος Τσαγκαρατος, ο οποίος έχει …υπογράψει ορισμένα από τα εμβληματικότερα έργα της χώρας και της Αττικής ενώ στον Πειραιά έχει…συστηθεί με την αξιοποίηση των κτιρίων της πρώην καπνοβιομηχανίας Παπαστράτου.
Όπως είπε ο κ. Τσαγκαρατος,η ανάδειξη του Κονώνειου τείχους και κατ επέκταση της Πειραϊκής,δεν είναι μια απλή ανάπλαση αλλά μια ιστορική ευκαιρία αφού μιλάμε για ένα απέραντο υπαίθριο μουσείο τεράστιας αρχαιολογικής αξίας.Το σχέδιο ,σύμφωνα με τον κ. Τζαγκαράκη έχει δυο φάσεις και δυο δράσεις. Η πρώτη φάση ,η θεωρητικά εύκολη,αφορά τα έργα από τη Σχολή Δοκίμων μέχρι το ύψος του νοσοκομείου Μεταξά που έγιναν επι Σκυλίτση οι επιχωματώσεις και η δεύτερη που αφορά ακριβώς την αποκάλυψη των …θαμμένων τειχών και όσων αρχαίων βρίσκονται κάτω από τις επιχωματώσεις αυτές και εκτείνονται μέχρι τη Φρεαττύδα.
Οι δράσεις τώρα ,που θα γίνουν για την επίτευξη της ανάδειξης των τειχών είναι δυο.Η πρώτη αφορά τα έργα πάνω από τα τείχη ,επι της Ακτής Θεμιστοκλεους δηλαδή,και η δεύτερη τα έργα επι των ευρημάτων ή όσων σημείων του τείχους είναι εμφανή.Να σημειώσουμε ότι το τείχος κτίσθηκε το 394 Π.Χ έπειτα από την καταστροφή του Θεμιστοκλειου τείχους των γνωστών Μακρών Τειχών.Ουσιαστικά πρόκειται για την συνέχεια των Μακρών Τειχών Γι αυτό και η αρχαιολογική του αξία είναι εφάμιλλη με τα τείχη της Ακρόπολης των Αθηνών.
Η παραλιακή έκταση που καλύπτει είναι 2,5 χιλιόμετρα και στο μήκος αυτό διασώζονται 22 πύργοι ορισμένοι εκ των οποιων σε καλή κατάσταση ,άσχετα αν καποιοι νεοέλληνες τους χρησιμοποιούσαν κατά καιρούς ως σκουπιδότοπους ή αφοδευτήρια…Το χειρότερο όμως είναι ότι τοΚονώνειο τείχος χαρακτηρίστηκε ως ιστορικο μνημείο από το ελληνικό κράτος μόλις το 1982,όταν υπουργός Πολιτισμού ήταν η αείμνηστη Μελίνα Μερκούρη η οποία ξεκίνησε από τότε τις πρώτες προσπάθειες για την ανάδειξή του.
Όπως ανέφερε ο κ. Τσαγκαρατος ,η πρώτη φάση της μελέτης αφορά την ανάπλαση του παραλιακού δρόμου.
Εδώ υπάρχουν κάποια σημαντικά προβλήματα καθώς στα 500 μέτρα το πεζοδρόμιο έχει έκταση μόλις ενάμισι μέτρο και σε κάποια σημεία είναι και δύσβατο γιατί υπάρχουν μεγάλα δένδρα που το ριζικό τους σύστημα το έχει παραμορφώσει.Το ένα χιλιόμετρο του πεζοδρομίου έχει πλάτος δυο μέτρων που κι αυτό είναι μικρό ,ενώ μόλις το ένα εναπομείναν χιλιόμετρο έχει έκταση τριών μέτρων που θεωρείται ικανοποιητική.Επίσης εντός του λεγόμενου αρχαιολογικού χώρου υπάρχει ένα κτίσμα των ερασιτεχνών αλιέων στον όρμο της Αφροδίτης,που πρέπει να κατεδαφιστεί,καθώς και τα γήπεδα μπάσκετ του Φοίνικα και του Πορφύρα ,με το δεύτερο να βρίσκεται πάνω σε ορατά τμήματα του τείχους με συνέπεια για να αποκαλυφθούν θα πρέπει να ξηλωθεί.Το γήπεδο του Φοίνικα επειδή είναι ψηλά κατασκευασμένο δεν εμποδίζει τον αρχαιολογικό χώρο,οπότε δεν τίθεται θέμα μεταφοράς του.Βέβαια ,όπως διευκρίνησε ο κ. Τσαγκαράκης ,υπάρχει σαφέστατη οδηγία από τον δήμαρχο Γιάννη Μωραλη,να μην πειραχτούν τα δένδρα της παραλίας και να μην ξηλωθεί το γήπεδο αν δεν συνεναισει ο σύλλογος στην μεταφορά του σε παρακείμενο χώρο που βρίσκεται επι του δρόμου αλλά εκτός αρχαιολογικού χώρου.
Ο στόχος μας είναι ,συνέχισε ο μελετητής ,να δημιουργήσουμε πεζόδρομο και ποδηλατόδρομο κατά μήκος της Ακτής Θεμοστοκλεους για να αποτελέσει τον Μεγάλο Περίπατο του Πειραια απ όπου θα θαυμάζει ο κόσμος τα τείχη ,θα μπορεί να κατέβει να τα επισκεφθεί και φυσικά θα απολαμβάνει και τη θεα του Σαρωνικού.Για να γίνει όμως αυτό ,δεδομένων των προβλημάτων με τα μικρά πεζοδρόμια,ο δρόμος θα μικρύνει και θα χωράει μόνο ένα αυτοκίνητο,θα απαγορευθεί το πάρκινγκ στην παραλία,θα επεκταθούν τα πεζοδρόμια και θα γίνει και δρόμος περιπάτου μέσα στον αρχαιολογικό χώρο ο οποίος φυσικά δεν θα γίνει από μπετόν αλλά θα είναι κάτι σαν γραδελαδα,δηλαδή διάδρομος από μεταλλικό πλέγμα που δεν θα σκουριάζει και θα έχει στηρίγματα στα βράχια και όχι στα τείχη για να μπορεί ο επισκέπτης να τα δει από κοντά. Η πρόσβαση στην θάλασσα θα γίνεται μέσα από τις εννέα αρχαίες πυλίδες ,δηλαδή τις διόδους που είχαν χαραχθεί από την αρχαιότητα και θα διαμορφωθούν κατάλληλα για να εξυπηρετείται με ασφάλεια ο κόσμος,ενώ οι σημερινές σκάλες θα ξηλωθούν.Σε χώρους όπου τα τείχη δημιουργούν πλάτωμα, όπως για παράδειγμα στο σημείο που βρίσκεται το γήπεδο του Πορφύρα,θα διαμορφώνεται κατάλληλα για να γίνει η ταράτσα του αρχαιολογικού χώρου προς τη θάλασσα. Έτσι ο αρχαιολογικός χώρος θα λειτουργεί τόσο ως μουσείο, όσο και ως χώρος αναψυχής και περιπάτου.
Εξυπακούεται πως σε όλες τις εργασίες θα παρευρίσκονται αρχαιολόγοι και στελέχη της Εφορίας Αρχαιοτήτων Πειραιά δεδομένου ότι απαιτείται μεγάλη προσοχή τόσο κατά τις εκχωματώσεις όσο και κατά τον καθαρισμό των επιφανειών που θα αποκαλύπτονται. Υπάρχουν όμως κι άλλα προβλήματα .Όπως π.χ πώς θα φύγουν τα μπάζα, γιατί μιλάμε για τόνους, τι θα βρεθεί κάτω από τις επιχωματώσεις και αν απαιτηθούν εργασίες αντιστήριξης κλπ. Μην ξεχνάμε ακόμα πως θα πρέπει να γίνει νέο σύστημα απορρόφησης των ομβρίων υδάτων αφού σήμερα οι αγωγοί περνάνε μέσα από τα τείχη για να πάνε στη θάλασσα. Αυτοί οι αγωγοί θα ξηλωθούν ,οπότε θα πρέπει να γίνει νέος σχεδιασμός και νέο έργο.
Όπως προκύπτει από το σχέδιο που αποκάλυψε ο κ. Σπύρος Τσαγκαρατος ,έχουν ωριμάσει οι συνθήκες για να ξεκινήσει ακόμα ένα πολύ μεγάλο έργο στην πόλη μας.Και φαίνεται ότι η επόμενη αρχαιολογική…στάση της Αττικής ,μετά την διαμόρφωση των χώρων του Παρθενώνα προκειμένου να γίνουν εύκολα προσβάσιμοι στο ευρύ κοινό, είναι ο Πειραιάς. Γι αυτό και μόνο ως τυχαία δεν μπορεί να χαρακτηριστεί η παρουσία της υπουργού Πολιτισμού στον Πειραιά για πολλοστή φορά χθες με την ευκαιρία της επαναλειτουργίας των μουσείων και των αρχαιολογικών χώρων. Ένα ακόμα στοιχείο που πρέπει να επισημανθεί με βάση το σχέδιο που αποκαλύφθηκε από τον μελετητή, είναι το ότι ο ποδηλατόδρομος δεν θα ξεκινά από το ΣΕΦ ,όπως γνωρίζαμε μέχρι τώρα,αλλά από τη Σχολή Δοκίμων.Και εδώ να πούμε ότι επιβεβαιώνεται για μια ακόμα φορά το Κανάλι Ένα ,που πριν 4-5μερες είχε αποκαλύψει το σχέδιο για την δημιουργία ποδηλατόδρομου από τον Πειραιά μέχρι την Βουλιαγμένη.
Από την πλευρά του ο επικεφαλής του συνδυασμού Πειραιάς για όλους Νίκος Μπελαβιλας που ως καθηγητής του ΕΜΠ έχει και ειδικότερες γνώσεις επι του θέματος ,τόνισε ότι πρόκειται για μια εξαιρετική εξέλιξη που όμως άργησε κατά 45 χρόνια αφού από το 1985 είχαν γίνει οι πρώτες κινήσεις και οι πρώτοι σχεδιασμοί.Όντως πρόκειται για τον Μεγάλο Περίπατο του Πειραιά είπε οκ.Μπελαβιλας και υπογράμμισε ότι διευκολύνει πολύ το γεγονός ότι από την εξέλιξη του έργου απεγκλωβίζεται το δύσκολο κομμάτι ,δηλαδή εκείνο των επιχωματώσεων στο ύψος του Μεταξά ,με αποτέλεσμα να ξεκινήσουν οι εργασίες και μέχρι να φθάσουν στο κρίσιμο σημείο θα έχει ολοκληρωθει ένα σημαντικότατο κομμάτι.Ο κ Μπελαβιλας είπε ότι δεν θα υπάρξει θέμα με το πάρκινγκ καθώς υπάρχουν πολλές κάθετοι οδοί προς την παραλία όποτε θα βρίσκουν χώρους για να αφήνουν οι κάτοικοι τα οχήματα τους.Γιατο γήπεδο του Πορφύρα είπε ότι πρέπει να συζητηθούν με τους παράγοντες του συλλόγου οι χώροι που προτείνονται για να μεταφερθεί και σίγουρα οι χώροι αυτοί θα πρέπει να είναι κοντά στο σημερινό γήπεδο.Όσον αφορά για την αποκομιδή των μπαζών και τις εργασίες ανάδειξης των τειχών είπε ότι σίγουρα θα γίνουν από την ξηρά ,από την Ακτή Θεμιστοκλέους αλλά και από τη θάλασσα με φορτηγίδες η όποιο άλλο μέσον επιλεγεί.Ο κ Μπελαβιλας είπε ακόμα ότι υπάρχουν και εντός της λιμενικής ζώνης στο Παλατάκι,αρχαιολογικά ευρήματα τα οποία θα πρέπει να είναι επισκέψιμα για το κοινό είτε μέσω της Σχολής Δοκίμων ,για να αναδειχθεί και το ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλη,το οποίο με τα έργα επέκτασης του λιμανιού κινδυνεύει να απαξιωθεί καθώς θα βρίσκεται στην πλάτη του λιμενοβραχίονα ,είτε μέσα από την έκταση του Λιμενικού Σώματος και της Υπηρεσίας Φάρων.
Οι εκπρόσωποι των συνδυασμών Λαϊκή Συσπείρωση και ΑΝΤΑΡΣΥΑ Αλ.Κοτέας και Θ.Διαβολακης εξέφρασαν επιφυλάξεις για το αν το έργο θα μπορέσει να λειτουργήσει σύμφωνα με τον σχεδιασμό,γιατί η επέκταση του λιμανιού θα το αποδυναμώσει και θα το καλύψει.
Κλείνοντας ο κ. Τσαγκαρατος απαντώντας σε ερώτηση για την παρουσία πρασίνου στον υπό διαμόρφωση αρχαιολογικό χώρο,είπε ότι η οδηγίες των αρχαιολόγων και του Υπουργείου είναι να υπάρχει διακριτική παρουσία χαμηλών φυτών για να μη αλλοιώνεται η αρχαία χωροτάξια, αλλά και για να μην κλείνει η θέα του τοπίου προς τη θάλασσα αλλά και από τη θάλασσα.
Νίκος Παρασκευάς