Χάνει εκατομμύρια το ΝΑΤ με το… κόλπο των καθυστερημένων πλειστηριασμών

του Νίκου Παρασκευά

Φοβερές αποκαλύψεις έγιναν χθες Κυριακή 19 Ιανουαρίου στο ΚΑΝΑΛΙ ΕΝΑ και στην εκπομπή «ΛΟΓΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΛΟΓΟΣ» σχετικά με «αβλεψίες και παραλείψεις» του ΟΛΠ που έχουν ως αποτέλεσμα να ζημιώνεται με πολλά εκατομμύρια ευρώ το ΝΑΤ και φυσικά η εθνική οικονομία.

Πλοία που έχουν παροπλιστεί ή έχουν ναυαγήσει και πρέπει να εκποιηθούν εντός έξι (6) μηνών, περιμένουν στα καρνάγια επί χρόνια με αποτέλεσμα όταν εκπλειστηριάζονται να «πιάνουν» τιμή είκοσι φορές κάτω από εκείνη που είχαν.

Τις καταγγελίες αυτές έκανε ο Διοικητής της Δημόσιας Αρχής Λιμένων (ΔΑΛ), Δημοσθένης Μπακοδήμος, ο οποίος ανέφερε πως από τις 22 Απριλίου του περασμένου χρόνου έχει κάνει σχετική αναφορά στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου και περιμένει την αντίδρασή της.

Ενδεικτικά ο κ. Μπακοδήμος ανέφερε ότι το πλοίο «ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΝΟΥ» είχε τον Δεκέμβριο του 2015 εκτιμώμενη αξία 2,2 εκατομμύρια ευρώ και εάν είχε εκπλειστηριαστεί τότε το ΝΑΤ θα έπαιρνε τα χρήματα που του οφείλονταν, όμως εκπλειστηριάστηκε σχεδόν τρία χρόνια μετά, αφού είχε ημιβυθιστεί με αποτέλεσμα στον πλειστηριασμό να πιάσει μόλις 180 χιλιάδες ευρώ.

Όπως είπε ο κ. Μπακοδήμος άλλο πλοίο, όπως το δεξαμενόπλοιο ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ που είχε οφειλή στο ΝΑΤ 35130 χιλιάδες ευρώ εκποιήθηκε με μόλις 1353 ευρώ.

Το ρυμουλκό ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΪΒΑΖΟΓΛΟΥ με οφειλές περίπου 200 χιλιάδες στο ΝΑΤ εκπλειστηρίαστηκε έναντι τιμήματος 9936 ευρώ.

Υπάρχουν δηλαδή πάμπολλες αποδείξεις ότι εξαιτίας της αδυναμίας του ΟΛΠ, να εκπλειστηριάσει γρήγορα τα πλοία ή της σκόπιμης καθυστέρησης που υπάρχει,  το ΝΑΤ χάνει δεκάδες ευρώ από τις οφειλές που έχουν τα πλοία ενώ ανάλογα ποσά χάνει και το Ελληνικό Δημόσιο.

Ο κ. Μπακοδήμος είπε ακόμα ότι υπάρχουν κυκλώματα που αφήνουν στο απυρόβλητο τους πλοιοκτήτες που χρωστάνε μεγάλα ποσά στο ΝΑΤ και τα φορτώνουν όλα σε ναυτικούς πράκτορες , οι οποίοι κινδυνεύουν με απώλεια της προσωπικής περιουσίας ή και της ατομικής τους ελευθερίας.

Είπε ακόμα ότι ο Νόμος 2881/2001 λειτουργεί σαν πλυντήριο αμαρτιών αφού δίνει τη δυνατότητα σε μια εταιρεία που οφείλει στο ΝΑΤ ή στο Δημόσιο να απαλλάσσεται από όλα τα βάρη που έχει, εάν το πλοίο της εκπλειστηριαστεί και αλλάξει ιδιοκτήτη.

Διότι σύμφωνα με το νόμο αυτό, το ποσό του εκπλειστηριάσματος το παίρνει εκείνος στον οποίο οφείλει χρήματα η εταιρεία, ο νέος ιδιοκτήτης παίρνει το πλοίο ελεύθερο βαρών  και ο παλαιός πλοιοκτήτης δεν έχει και την  παραμικρή ευθύνη.

Ο Νόμος δεν ασχολείται καθόλου εάν το ποσό του εκπλειστηριάσματος επαρκεί για να καλύψει τις οφειλές που έχει το πλοίο ενώ δεν προβλέπει τίποτα για το από πού θα καλυφθούν οι οφειλές αυτές και από ποιον θα ζητηθούν.

Τι γίνεται με το “SEA DIAMONT”

Όλοι γνωρίζουμε για το ναυάγιο του κρουαζιερόπλοιου SEA DIAMONT που έγινε πριν δέκα και πλέον χρόνια στη Σαντορίνη.

Το πλοίο είναι βυθισμένο και μόλις η ΔΑΛ ενδιαφέρθηκε για να το ανασύρει ξεσηκώθηκε μια ολόκληρη σειρά διαμαρτυριών προκειμένου να μην γίνει. Γιατί άραγε;

Υπάρχουν κάποιοι που δεν θέλουν την ανέλκυση.  Υπάρχουν κάποιοι που παίρνουν λεφτά όσο το πλοίο είναι βυθισμένο.  Υπάρχουν κάποιοι που εκμεταλλεύονται τη νομοθεσία που λέει ότι στα ναυαγισμένα πλοία πρέπει να γίνεται κατά τακτά χρονικά διαστήματα συντήρηση για να μην προκαλούνε ρύπανση.

Μήπως αυτοί ου κάνουν τη συγκεκριμένη εργασία και όσοι τους υποστηρίζουν φοβούνται ότι θα χάσουν ένα καλό μεροκάματο και δεν θέλουν την ανέλκυση.   Τι συμβαίνει τελικά;

Και κάτι ακόμα.  Αν το πλοίο δεν ανελκυστεί και χαρακτηριστεί ως ανέφικτη η ανέλκυση, τότε τα ανείσπραχτα πρόστιμα που το βαρύνουν ύψους 6,5 εκατομμυρίων ευρώ χάνονται για το Δημόσιο.

Μήπως το Ελληνικό Δημόσιο που κυνηγάει φουκαράδες για χρέη 500 και 600 ευρώ κλείνει τα μάτια του για 6,5 ευρώ και δεν ενοχλείται εάν τα χάσει;   Σίγουρα … κάποιο λάκκο έχει η φάβα.  Και δεν μιλάμε για οποιαδήποτε φάβα αλλά για …φάβα Σαντορίνης. Επιπλέον, ο ΟΛΠ είναι εισηγμένη εταιρεία στο Χρηματιστήριο.

Τα χρέη αυτά εμφανίζονται ως οφειλές που επίκειται να εισπραχθούν, οπότε οι επενδυτές ποντάρουν σε αυτό και παίρνουν μετοχές ελπίζοντας ότι θα ανέβει η τιμή τους.

Όταν όμως ο ίδιος ο ΟΛΠ δεν κάνει έγκαιρα τις απαραίτητες ενέργειες για να εισπράξει τα χρήματα αυτά και τελικά τα χάνει, ζημιώνει τους επενδυτές.  Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς γιατί δεν έχει ασχοληθεί με αυτό το θέμα και αφήνει ακάλυπτους τους επενδυτές;

Η ΔΑΛ πάντως επιμένει να γίνει η ανέλκυση και μαζί της πολλοί κάτοικοι και φορείς του νησιού που τις τελευταίες μέρες κάνουν πολλές διαμαρτυρίες υπέρ τις ανέλκυσης του ναυαγίου.  Ο αρμόδιος Υπουργός Ναυτιλίας έχει το μαχαίρι κα το καρπούζι.   Περιμένουμε να δούμε τι θα κάνει.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Tο LNG «βυθίζει» τους Ελληνες εφοπλιστές

Έντονους κλυδωνισμούς έχει προκαλέσει η «θαλασσοταραχή» στον κλάδο του LNG, στις ναυτιλιακές εταιρίες που δραστηριοποιούνται σε αυτόν. Oι Έλληνες εφοπλιστές, που ελέγχουν πλέον πάνω από το 14% του παγκοσμίου στόλου πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, έχοντας επενδύσει περισσότερα από 10 δισ. δολ. συνολικά τα τελευταία χρόνια για νεότευκτα ή second[…]

Περισσότερα »

Χαμόγελα για τα Γερμανικά Ναυπηγεία

Του Νίκου Μπαρδούνια Με χαμόγελα συναντούν το νέο έτος τα Γερμανικά Ναυπηγεία καθώς άρχισαν ήδη να καταγράφονται τα πρώτα θετικά αποτελέσματα στην ανταγωνιστικότητα τους αφού επένδυσαν συστηματικά, τα τελευταία έτη, στην ψηφιοποίηση και την καινοτομία ενώ παράλληλα απέκτησαν εξειδίκευση και στην κατασκευή κρουαζιερόπλοιων και επιβατηγών πλοίων. Σύμφωνα με τα πρώτα[…]

Περισσότερα »

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *