Από την Κατερίνα Παπαγεωργίου…
Η αγαπημένη και τόσο ξεχωριστή Χρύσα Σπηλιώτη, θα μπορούσε σήμερα να ήταν ζωντανή. Αν κοίταζε μόνο να σώσει τον εαυτό της. Είχε τον ελάχιστο χρόνο σωτηρίας μπροστά της. Βρισκόταν στην πολυμελή ομάδα που την ώρα της φωτιάς γλύτωσε τον θάνατο βρίσκοντας την πρόσβαση για την ακτή αφού για οδηγό είχε τον ιδιοκτήτη του σπιτιού όπου στον περίγυρο του κάηκαν 26 άνθρωποι.
Ο ίδιος αυτός άνθρωπος την συμβούλευσε να μην φύγει από κοντά τους αλλά να τους ακολουθήσει τονίζοντας της πως αν δεν το κάνει, το σίγουρο είναι πως θα καεί.
Η Χρύσα, παρόλα αυτά, αποφάσισε να επιστρέψει στην κόλαση της φωτιάς απ’ όπου όλοι έτρεχαν να ξεφύγουν, ήθελε απεγνωσμένα να βρει τον αγαπημένο της, τον σύζυγο της, Δημήτρη Τουρναβίτη που επίσης έψαχνε την ίδια ώρα για εκείνη.
Μπορεί να συναντήθηκαν και να πέθαναν αγκαλιασμένοι κανείς δεν θέλει να σκέπτεται πως ίσως να έμειναν με την απόγνωση της ματαίας αναζήτησης μέσα σ’ εκείνη την κόκκινη πύρινη θύελλα.
Η μεγάλη της φετινή θεατρική επιτυχία
Η Χρύσα, ηθοποιός με ήθος και ταλέντο ήταν πραγματικά άνθρωπος χαμηλών τόνων. Έτσι πολλοί θεατές που δεν έχουν ιδιαίτερο πάθος για το θέατρο ίσως να μην γνωρίζουν πως τον περασμένο Νοέμβριο και μέχρι πριν λίγους μήνες σημείωνε μια μεγάλη επιτυχία στο Vault με την ερμηνεία της στον μονόλογο “Ο γιος μου ο Νικόλαος Μάντζαρος” υποδυόμενη την Ρεγγίνα, την μητέρα του μεγάλου συνθέτη του Εθνικού μας Ύμνου.
Τα γραπτά της
Η Χρύσα Σπηλιώτη έγραφε από το 1997 θεατρικά έργα και βιβλία, το πρώτο της μάλιστα θεατρικό με τίτλο “Ποιος ανακάλυψε την Αμερική” έχει μεταφραστεί σε έξι γλώσσες, ενώ έχει παρουσιαστεί σε Ν. Υόρκη, Λονδίνο, Ολλανδία και Κροατία.
Την ίδια επιτυχία είχε και το θεατρικό της “Φωτιά και νερό” που μεταφράστηκε στα αγγλικά και είχε παρουσιαστεί στο Λονδίνο, ενώ είχαν συζητηθεί και τα έργα της: Ποιος κοιμάται απόψε, Με διαφορά στήθους, Σκωτσέζικο ντους”, Το μάτι της τίγρης.
Μιλώντας η ίδια για το θέατρο
Η Χρύσα, κλεισμένη από παιδί στον εαυτό της, εκφραζόταν ελεύθερα μονάχα μέσα από το θέατρο σε παραστάσεις που ανέβαζε το σχολείο της.
Για αυτόν τον λόγο αποφάσισε να γίνει ηθοποιός κι ακόμα γιατί πίστευε πως όταν δουλεύεις στο θέατρο, ζεις συνέχεια με την χαρά που έχει ο μαθητής την ώρα του διαλλείματος.
“Βγαίνοντας στην σκηνή” μου είχε πει σε συνέντευξη της” ήρθα γρήγορα αντιμέτωπη με την πραγματικότητα. Είδα πως ένας νέος ηθοποιός δεν μπορεί να παίξει στο εμπορικό θέατρο τους ρόλους που ονειρεύεται πάρα μονάχα σε θεατρικές ομάδες, όπου όμως λείπουν στοιχειώδη πράγματα που χρειάζονται για ν΄ανέβει σωστά μια παράσταση.
Καθώς σίγα – σίγα ένιωθα να εγκλωβίζομαι όλο και περισσότερο σε μια πορεία που δεν ήταν πια δημιουργική, αποφάσισα να μην ξαναπαίξω στο θέατρο παρά μονάχα αν υπήρχαν οι σωστές για μένα προϋποθέσεις.
Άλλωστε, πάντα προτιμούσα να έχω ως ηθοποιός μια σιγανή και σταθερή πορεία”.
Θέατρο και τηλεόραση
Η Χρύσα Σπηλιώτη είχε τελειώσει την Δραματική Σχολή του Εθνικού το 1979.Είχε παρακολουθήσει μαθήματα αυτοσχεδιασμού στη Γαλλία. Στην επιστροφή της, υπήρξε από τα βασικά στελέχη του “Ανοιχτού Θεάτρου” του Γιώργου Μιχαηλίδη, όπως και του Θεάτρου της Άνοιξης” ενώ είχε συνεργαστεί με Ελεύθερη Σκηνή, Εθνικό Θέατρο, Θέατρο του Νότου του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, Θέατρο της Οδού Κεφαλληνίας.
Στην τηλεόραση πρωτοεμφανίστηκε το 1980 με την σειρά “Κόντρα στον άνεμο” ακολούθησε η συμμετοχή της σε αρκετά σήριαλ: “Καρέ της Ντάμας”, Το χρήμα στο λαιμό σας, Έρωτας όπως έρημος, Αγνώστου διαμονής, Χαραυγή, Οι αγνοημένοι, Φύγαμε, ενώ η σειρά “Η κατάλληλη στιγμή” βασιζόταν σε δικό της σενάριο.
Οι εκπομπές της για τα παιδιά
Λάτρευε τα παιδιά έχοντας ιδιαίτερη αγάπη για την Αλίκη την κόρη του συζύγου της, έτσι από τα νεανικά της χρόνια δίδασκε θεατρικό παιχνίδι σε παιδάκια του νηπιαγωγείου και του δημοτικού, ενώ παρουσίαζε στην ΕΡΤ σε δικά της κείμενα πολλές παιδικές εκπομπές με όνειρο κάποια στιγμή να ανοίξει μια Παιδική Σκηνή όπου θα ανέβαζε και δικά της έργα.
Ανάμεσα στις παιδικές σειρές που έγραφε ήταν το “Γύρω γύρω όλοι” που παρουσιαζόταν από την ίδια για τρία συνεχόμενα χρόνια και το “Φώτα Παρακαλώ” όπου συνεργαζόταν με την Ολυμπία Μπασκλαβάνη και την παιδική της φίλη και ηθοποιό Ανέτα Παπαθανασίου.
H Αννέτα είναι εκείνη που ανακοίνωσε το θάνατο της Χρύσας από τo twitter.
Δάκρυα για την Χρύσα στην Επίδαυρο
Την περασμένη Παρασκευή στην Επίδαυρο ο γνωστός σκηνοθέτης Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος αφιέρωνε τις “Θεσμοφοριάζουσες” στο τέλος της παράστασης στην Χρύσα με την οποία είχαν συνεργαστεί παλιότερα λέγοντας:
“Ανάμεσα σ΄ όλους αυτούς τους καμένους ανθρώπους, είναι μια φίλη και συνάδελφος. Μια πολυ ευαίσθητη γυναίκα. Μια ψυχούλα. Η Χρύσα Σπηλιώτη.” Το κοινό ξέσπασε σε χειροκροτήματα σκουπίζοντας τα δάκρυα του.