Cine: Η «Συμμορία των πέντε»… πρωταγωνιστής της εβδομάδας

Του Άκη Καπράνου

Ένα αγέραστο αριστούργημα… Η σπουδαία κωμωδία του Αλεξάντερ Μακέντρικ «Η συμμορία των πέντε», ο μεγάλος πρωταγωνιστής της εβδομάδας.

«Η συμμορία των πέντε»

Στ’ αλήθεια, υπάρχουν εκεί έξω κάποιες ταινίες που δεν μπορείς να τις αγγίξεις. Λίγες, μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού. Σαν τούτη εδώ. Παραγωγής 1955 και όμως μοντέρνα.

Κοιτάξτε μόνο το καστ: Άλεκ Γκίνες, Πίτερ Σέλερς, Χέρμπερτ Λομ. Ποιος ηθοποιός να τους αντικαταστήσει; Ας πούμε όμως και δυο λόγια για το στόρι, που ίσως και να το γνωρίζετε λίγο – πολύ: Μια συμμορία πέντε κακοποιών που ετοιμάζεται να ληστέψει την χρηματαποστολή ενός τρένου, νοικιάζει ένα δωμάτιο στο σπίτι μιας καλοκάγαθης, αλλά δυναμικής γριούλας, που ζει απομονωμένη με τους παπαγάλους της. Η ληστεία πετυχαίνει, ωστόσο η ηλικιωμένη με τη σχολαστικότητα της καταλαβαίνει τι μπορεί να συμβαίνει και η πενταμελής συμμορία αποφασίζει να τη δολοφονήσει. Μόνο που ένα προς ένα, τα μέλη της, οδηγούνται στα… θυμαράκια.

Και όλα αυτά δοσμένα με ένα αδιανόητο κωμικό timing και μια τόσο χαρακτηριστική φινέτσα που αποτέλεσαν άλλωστε και το σήμα – κατατεθέν των Στούντιο Ίλινγκ, μια περιβόητη βρετανική εταιρία παραγωγής ταινιών που δίχως να αφήσει πίσω της γιγαντιαίο βιογραφικό (γύρισαν άλλωστε μόλις τρεις με πέντε ταινίες το χρόνο, την περίοδο 1931 – 1955) έμεινε στην ιστορία. Θυμόσαστε καθόλου το «Ένα ψάρι που το έλεγαν Γουάντα» του 1988; Τότε πολλοί μίλησαν για την αναβίωση του πνεύματος των Monty Python. Λάθος: εκείνη η ταινία, στη παράδοση των στούντιο Ίλινγκ πατούσε.

Ο δε σπουδαίος Αλεξάντερ Μακέντρικ που σκηνοθέτησε την ταινία που παρουσιάζουμε σήμερα, άφησε πίσω του και άλλο ένα συγκλονιστικό διαμάντι, το αμερικάνικο φιλμ «Η γλυκιά μυρωδιά της επιτυχίας» του 1957, με τους Τόνι Κέρτις και Μπαρτ Λάνκαστερ. Τέλος αξίζει και μια αναφορά στην υπέροχη (77χρονη τότε) Κάτι Τζόνσον. Οι παραγωγοί αρχικά την απέρριψαν, βρίσκοντας μια νεότερη ηλικιακά ηθοποιό για το ρόλο, που όμως πέθανε… λίγο πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα -παρεμπιπτόντως η Τζόνσον πέθανε δύο μόλις χρόνια μετά την ολοκλήρωση της ταινίας.

Δεν είναι τυχαίο που η πιο «φάλτσα» νότα στη φιλμογραφία των αδελφών Κοέν υπήρξε το ριμέικ αυτής της βρετανικής κωμωδίας παραγωγής 1955. Μα μπορεί αυτή η γλώσσα να μετουσιωθεί σε κάτι άλλο; Είναι τόσο εύθραυστη η κωμική δύναμη αυτού του αριστουργήματος που αν μετακινήσεις ένα νεύμα, ένα καρέ, όλο το οικοδόμημα καταστρέφεται. Δεν μπορείς ούτε καν να το αντιγράψεις. Μόνο να ανατρέχεις στο πρωτότυπο.

«Tully: Τα παιδιά είναι ευτυχία»

Η Μάρλο (Σαρλίζ Θερόν), μια παντρεμένη γυναίκα με δυο παιδιά, είναι έγκυος στο τρίτο, και με μισή καρδιά δέχεται το καλοπροαίρετο δώρο του αδελφού της (Μαρκ Ντουπλάς) για «νυχτερινή νταντά», με την ελπίδα να ελαττώσει λίγο το στρες της καθημερινότητας της.

Η «νυχτερινή νταντά» Τάλι (Μακένζι Ντέιβις) έχει τη μορφή μιας όμορφης, ανεξάρτητης φοιτήτριας που θα τη βοηθήσει όχι μόνο να βρει περισσότερο χρόνο να ξεκουραστεί, αλλά και να αλλάξει εντελώς τη ζωή της με τον πιο απρόσμενο τρόπο. Μια ιστορία που μοιάζει ανατρεπτική, αλλά κρύβει έναν μασκαρεμένο (δηλαδή, διόλου έντιμο) μικροαστισμό. Η Θέρον όμως είναι υπέροχη, και υπάρχουν στιγμές που γελάς με τη καρδιά σου.

«1945»

Κάποια ζεστή ημέρα του Αυγούστου του 1945, λίγο μετά το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, κι ενώ οι κάτοικοι ενός μικρού χωριού είναι αφοσιωμένοι στην προετοιμασία για το γάμο του γιου του τοπικού ιερέα, καταφθάνουν στον σταθμό των τρένων δύο Ορθόδοξοι Εβραίοι κουβαλώντας κάποια μυστηριώδη δέματα.

Οι χωρικοί τρέμουν στην ιδέα πως πρόκειται για επιζώντες από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης που θα διεκδικήσουν τη χαμένη τους περιουσία. Μια πτυχή της ιστορίας που δεν έχει εξεταστεί, σε μια, πραγματικά, εξόχως φωτογραφημένη (σε ασπρόμαυρο) ταινία Ουγγρικής παραγωγής. Τις κοινωνικές σημάνσεις τις αντιλαμβανόμαστε, θα θέλαμε όμως κάτι παραπάνω σε επίπεδο πλοκής, που νιώθεις πως δε διανύει όλο το δραματουργικό δυναμικό της. Ο Φέρεντς Τόροκ όμως δείχνει να έχει μέσα του μια μεγάλη ταινία, την οποία και αναμένουμε.

«Ο γιατρός βλάπει σοβαρά την υγεία»

Ένας γιατρός και πρώην απατεώνας βρίσκει καταφύγιο σε ένα μικρό επαρχιακό χωριό στις Γαλλικές Άλπεις. Θα ανακαλύψει έκπληκτος όμως ότι όλοι οι κάτοικοί του χαίρουν άκρας υγείας.

Και ο μόνος τρόπος για να βγάλει κάποια λεφτά είναι να τους πείσει ότι είναι άρρωστοι! Ο Ομάρ Σι πρωταγωνιστεί σε μια ταινία που μοιάζει να έρχεται από άλλη εποχή. Θα μου πείτε, το λες για καλό αυτό; Είναι πως θα σε βρει μια ταινία, μερικές φορές. Εμένα με κέρδισε – στα σημεία. Έχω την αίσθηση πως θα κόψει και εισιτήρια.

Στο «24 ώρες προθεσμία» ένας πρώην στρατιώτης των ειδικών δυνάμεων αναλαμβάνει μια επικίνδυνή αποστολή δολοφονίας για λογαριασμό ενός πανίσχυρου μυστικού οργανισμού. Η συνέχεια είναι εντελώς εξωφρενική αλλά αυτό το περιμένεις από τον Μπράιαν Σμέρτζ, σκηνοθέτη του John Wick. Ο Ίθαν Χοκ Πρωταγωνιστεί, το μπαμ-μπουμ δίνει και παίρνει (Βαθμοί: 3). Ακολούθως, στο «Μετά τη καταιγίδα» του Μπαλτάζαρ Κορμακούρ, παρακολουθούμε την αληθινή ιστορία της Τάμι Όλντμαν που… μετά τη καταιγίδα, ξυπνά στη μέση της θάλασσας για να βρει τον αρραβωνιαστικό της άσχημα τραυματισμένο και το σκάφος τους κατεστραμμένο – δοσμένη δυστυχώς χωρίς φόβο και χωρίς πάθος. Τέλος κυκλοφορεί και η «Ληστεία» του Τζέλα Μπαμπλουάνι όπου μια βαλίτσα γεμάτη λεφτά οδηγεί τους ήρωες σε ένα παιχνίδι απληστίας και θεαματικών αποκαλύψεων.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Διπλές παραστάσεις για το «ΓΚΙΑΚ» στο Μικρό Θέατρο Μονής Λαζαριστών

Η παράσταση «Γκιακ» του Δημοσθένη Παπαμάρκου που παρουσιάζεται, σε σκηνοθεσία Γεωργίας Μαυραγάνη, στο Μικρό Θέατρο της Μονής Λαζαριστών, θα πραγματοποιήσει διπλές παραστάσεις από το Σάββατο 18 Μαρτίου. Συγκεκριμένα, κάθε Σάββατο από τις 18/3 προστίθεται μία απογευματινή παράσταση στις 6 μ.μ.  τις ακόλουθες ημέρες: το Σάββατο 18/3, το Σάββατο 25/3 και[…]

Περισσότερα »

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *