Το φωταγωγημένο Καλλιμάρμαρο γεμάτο από εικόνες ανείπωτης ομορφιάς, η Ακρόπολη με δημιουργίες εμπνευσμένες από την ελληνική Ιστορία και παράδοση, ο Ναός του Ποσειδώνα με εντυπωσιακά χορευτικά εναρμονισμένα με το υποβλητικό τοπίο.
Αυτές είναι μερικές από τις πτυχές του φιλόδοξου και άκρως εντυπωσιακού project του οίκου Dior «Cruise 2021», που πραγματοποιείται από σήμερα έως τις 22 Ιουνίου, στη χώρα μας, συγκεντρώνοντας εδώ τα βλέμματα όλου του κόσμου. Πρόκειται για ένα εντυπωσιακό σχέδιο που εμπλέκει την Ιστορία, τη μόδα με τον πολιτισμό, μέρος αυτών που πραγματοποιεί, τα τελευταία χρόνια, η καλλιτεχνική διευθύντρια του οίκου Μαρία Γκράτσια Κιούρι σε διαφορετικά μέρη της Μεσογείου με σκοπό την ανάδειξη του κάθε τόπου. Ειδικά το φετινό σχέδιο «Dior Celebrates Greece» δικαιώνει με απόλυτο τρόπο τον τίτλο του, αφού η εντυπωσιακή αυτή υπερπαραγωγή αγκαλιάζει κάθε πτυχή των παραδόσεων και της Ιστορίας μας, δένοντας το επαναστατικό κλέος με την αρχαιότητα και την ομορφιά.
Επιπλέον, η ίδια η καλλιτεχνική διευθύντρια του οίκου έχει κάθε λόγο να θέλει να αναδειχθεί η χώρα μας περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη περιοχή, ακόμα και από την ιδιαίτερη πατρίδα της την Πούλια, όπου έλαβε χώρα το περσινό project, καθώς το 1821 είναι η σημαδιακή ημερομηνία της επετείου της Ελληνικής Επανάστασης, αλλά και της εντυπωσιακής φωτογράφησης που είχε κάνει ο οίκος μόδας με φόντο τον Παρθενώνα με τον φακό του Ζαν-Πιερ Πετρατσίνι πριν από 60 χρόνια.
Έλληνες δημιουργοί
Το σημαντικότερο όλων πάντως δεν είναι ούτε ο σεβασμός και η αγάπη με την οποία έχει σκύψει η διευθύντρια του Dior στην Ιστορία και την παράδοσή μας πραγματοποιώντας πολλά ταξίδια στην Ελλάδα και σχεδιάζοντας εδώ και δύο χρόνια την εκτέλεση του project σε κάθε του απτή λεπτομέρεια, αλλά το γεγονός ότι επέλεξε τα πάντα -από τις πρώτες ύλες μέχρι τους συνεργάτες- που αναφέρονται στο Cruise 2021 να φέρουν σφραγίδα ελληνική. Η ταμπέλα «Made in Greece» θα στολίζει όλες τις δημιουργίες του οίκου που θα σχεδιαστούν ειδικά για το project, ενώ Eλληνίδες τεχνίτριες και υφάντρες από τη Θράκη, την Ηπειρο, την Κρήτη και τα νησιά του Αιγαίου έχουν ήδη εμπλακεί με κάποιον τρόπο στην εκτέλεση των απαιτητικών δημιουργιών, οι οποίες ξεπερνούν το φάσμα της απλής φορεσιάς και αποκτούν τα χαρακτηριστικά της υψηλής δημιουργίας. Για τη φωτογράφηση που θα γίνει σε διαφορετικά σημεία της Αθήνας αλλά και της χώρας μας έχουν ήδη επιλεγεί κορυφαίοι Ελληνες -και κυρίως Ελληνίδες- φωτογράφοι, όπως και για τη συνεργασία και την εκτέλεση των διαφορετικών projects έχουν προτιμηθεί επαγγελματίες από διαφορετικές περιοχές της χώρας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στο πολυσέλιδο σχέδιο που κατατέθηκε προς έγκριση στο ΚΑΣ, το οποίο με τη σειρά του έθεσε πολύ αυστηρούς όρους απαιτώντας η φωτογράφηση να γίνει στα πέριξ των αρχαίων ναών και όχι στο εσωτερικό τους, ενώ έχει μεριμνήσει ώστε να υπάρχει εξονυχιστικός έλεγχος όλων των μηχανημάτων που θα χρησιμοποιηθούν για την εκτέλεσή τους, έχει μεριμνήσει ώστε να ληφθεί υπόψη η ελληνική ιδιαιτερότητα και να γίνουν σεβαστές οι ιδιομορφίες του τοπίου και των μνημείων. Ηδη έχουν καταφτάσει στη χώρα μας οι πολυάριθμοι συνεργάτες του σχεδίου -περί τους 400- οι οποίοι διαμένουν σε πολυτελή καταλύματα του κέντρου, κάτι εξίσου σημαντικό σε μια περίοδο που η χώρα προσπαθεί με κάθε τρόπο να ανακτήσει το χαμένο έδαφος του τουρισμού.
Πρόκειται ίσως για μία από τις πιο φιλόδοξες παραγωγές που έχουν πραγματοποιηθεί στη χώρα μας και γι’ αυτό η μέριμνα και η φροντίδα είναι ανάλογες με αυτές που λαμβάνονται στις μεγάλες χολιγουντιανές ταινίες, καθώς στην εκτέλεση και την υλοποίηση εμπλέκονται τόσο το υπουργείο Πολιτισμού, που ενέκρινε τις σχετικές άδειες μέσω του ΚΑΣ, όσο και το υπουργείο Τουρισμού, που συνεργάζεται για την υλοποίηση του project. Στο επίκεντρο των εκδηλώσεων που οργανώνει ο Dior σε διαφορετικά σημεία της Ελλάδας είναι η Αθήνα, απ’ όπου αναμένεται να πραγματοποιηθούν οι κεντρικές εκδηλώσεις, όπως αυτή του Καλλιμάρμαρου, η οποία θα μεταδοθεί ζωντανά σε όλο τον κόσμο, ενώ θα έχει προηγηθεί η φωτογράφηση στην Ακρόπολη, στον Παρθενώνα και το Ερέχθειο.
Οι φωτογραφήσεις
Αντίστοιχες λήψεις με τις ιστορικές φωτογραφικές αναπαραστάσεις του Dior στον Ιερό Βράχο θα πραγματοποιηθούν όχι μόνο στην Ακρόπολη αλλά και στο Ηρώδειο στις 15 Ιουνίου, ενώ γεγονός θα είναι και η παρουσία των μοντέλων στον χώρο της Αρχαίας Αγοράς, για τη φωτογράφηση των οποίων θα χρησιμοποιηθούν ειδικά drones στις 20 Ιουνίου: οι πληροφορίες μιλούν για λήψεις στον Ναό του Ηφαίστου και τον προαύλιο χώρο των Αγίων Αποστόλων. Πάντως το πιο φιλόδοξο σχέδιο απ’ όλα μετά το Καλλιμάρμαρο είναι η εκδήλωση που θα γίνει στον Ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο στις 22 Ιουνίου με χορευτικά δρώμενα και μουσική.
Η όλη εκδήλωση, όπως είχε συμβεί και με τη σχετικά πρόσφατη της διεθνούς μας σχεδιάστριας Μαίρης Κατράντζου, θα κινηματογραφηθεί ως ξεχωριστή καλλιτεχνική εκδήλωση ώστε να καταγραφεί ως οπτικοακουστικό κειμήλιο. Αντίστοιχων προδιαγραφών και σχεδιασμού είναι και τα ειδικά δρώμενα που θα πραγματοποιηθούν με την υπογραφή του οίκου στην αρχαία Νεμέα, στον Ναό του Δία. Ολα αυτά έλαβαν υπόψη τους στην παραμικρή τους λεπτομέρεια οι αρχαιολόγοι, εξετάζοντας ποια σημεία θα μπορούσαν ενδεχομένως να προκαλέσουν φθορές στα μνημεία και εγκρίνοντας μάλιστα και τις σχετικές απαιτούμενες αποστάσεις, προκρίνοντας τη σπουδαιότητα του έργου και τα πλεονεκτήματα που κρύβει αυτό για τη χώρα μας.
Είναι προφανές ότι όλοι όσοι πρόβαλαν αντιρρήσεις, ειδικά από πλευράς του ΣΥΡΙΖΑ μέσω του βουλευτού Ζουράρι, δεν είχαν μελετήσει σε βάθος το πολύπτυχο και άκρως τιμητικό για την Ελλάδα project, ή δεν είχαν προφανώς αντιληφθεί την τεράστια σημασία που έχουν αυτά τα πολυδιάστατα δρώμενα που ξεπερνούν τα όρια ενός απλού ντεφιλέ και ανάγονται σε εικαστικά αποτυπώματα. Ισως μάλιστα να είναι και η πρώτη φορά που έχει κατατεθεί στο ΚΑΣ ένα τόσο καλομελετημένο σχέδιο που σκοπό έχει να αναδείξει πολλαπλά και σε καμία περίπτωση να βλάψει ή να μειώσει τα μνημεία και τον πολιτισμό τους. Μην ξεχνάμε ότι η μόδα είναι αναπόσπαστα συνδεδεμένη ιστορικά με κυρίαρχα αισθητικά ρεύματα που άλλαξαν την πορεία της καλλιτεχνικής έκφρασης και είχαν ως πηγή αναφοράς την Αρχαία Ελλάδα – βλέπε το πώς χρησιμοποιήθηκαν στο παρελθόν τα κυκλαδίτικα ειδώλια και η απέριττη έκφρασή τους στην αρχιτεκτονική του Λε Κορμπιζιέ, επηρεάζοντας ακόμα και τον χώρο της μόδας όπου επικράτησε ως εκ τούτου ο μινιμαλισμός.
Η Μαρία Γκράτσια Κιούρι, θέλοντας αντίστοιχα να αφήσει ένα καλλιτεχνικό στίγμα που ξεπερνάει κατά πολύ αυτό της σχεδιάστριας, έστρεψε εκ νέου το βλέμμα στην Ελλάδα. Με αυτόν τον τρόπο επιθυμεί να γράψει ιστορία, όπως έκανε ο προκάτοχός της Τζον Γκαλιάνο όταν ενσωμάτωσε μπαρόκ και γοτθικά στοιχεία στις υψηλής έμπνευσης δημιουργίες του, ξεπερνώντας τα χτισμένα πάνω στη σιλουέτα της γυναίκας αρχιτεκτονήματα του Dior. Σε έναν οίκο όπου ο Yves Saint Laurent, ο οποίος διαδέχτηκε τον ιδρυτή του όταν έφυγε από τη ζωή, μετρούσε κάθε σημασία στη λεπτομέρεια της δημιουργίας και δεν ξέφυγε ποτέ από το κάδρο της υψηλής αισθητικής, η Κιούρι, η πρώτη γυναίκα διευθύντρια του οίκου, επιθυμεί να μετατρέψει τη δική της υπογραφή σε αξιομνημόνευτο σημείο αναφοράς.
ΠΗΓΗ: protothema.gr