Από την Κατερίνα Παπαγεωργίου…
Ο γνωστός βέλγος σκηνοθέτης Γιαν Φάμπρ που για ελάχιστο χρόνο είχε στο παρελθόν αναλάβει το Φεστιβάλ Αθηνών, ήρθε αυτές τις μέρες στην Αθήνα χωρίς τυμπανοκρουσίες και ηχηρές τηλεοπτικές συνεντεύξεις για να παρουσιάσει στην Ταινιοθήκη, δυο βιβλία του, μάλιστα αρνήθηκε να πάρει το μικρόφωνο και να μιλήσει ο ίδιος για αυτά.
Με διεθνές όνομα, με εξαιρετικές και προκλητικές επιδόσεις τόσο στην γλυπτική όσο και στον χορό, ο Γιαν Φάμπρ προκαλεί σάλο εδώ και χρόνια όπου εμφανίζεται, εκθέτοντας η παρουσιάζοντας έργα και παραστάσεις που σκηνοθετεί εδώ και 25 χρόνια.
Ο Φάμπρ ως Ιησούς στην “Πιετά”
Αγαπημένος του τρόπος έκφρασης είναι η σεξουαλική βιαιότητα στα όρια της πρόκλησης και για πολλούς της χυδαιότητας, και το απόλυτο γυμνό.
Σούπερ σταρ στην χώρα του, ο εκκεντρικός καλλιτέχνης παρουσιάζει στο Παρίσι έργα με αίμα και ούρα στην σκηνή. Στην Μπιενάλε της Βενετίας προκαλεί σκάνδαλο με το έργο του “Πιετά” εμμπνευσμένο από τον Μιχαηλ Αγγελο αφού δείχνει την Παρθένο ως μια νεκροκεφαλή, την ίδια ώρα ο Ιησούς που εκείνη κρατάει στην αγκαλιά της, είναι ο ίδιος ο Φάμπρ!
Τα βιβλία του Γιαν Φάμπρ
Δυο βιβλία παρουσίασε πριν λίγες μέρες ο ανατρεπτικός και ευφάνταστος καλλιτέχνης Γιάν Φάμπρ. Πρόκειται για το “Νυχτολόγιο 1978-1984” και το “Είμαι ένα λάθος”. Το πρώτο το έγραψε στο διάστημα που αναφέρει και ο τίτλος του βιβλίου ξενυχτώντας στον υπολογιστή του κάθε βράδυ, λόγω αυπνίας από την έντονη διάθεση που είχε για δημιουργία. Σ΄αυτό το βιβλίο ο Φάμπρ μιλάει για τα όνειρα του, την τέχνη του, τις επιλογές του, το θέατρο.
Το δεύτερο βιβλίο του με τίτλο “Είμαι ένα λάθος” περιλαμβανει επτά θεατρικούς μονόλογους όπως: “Χρειαζόμαστε ήρωες τώρα, Ο υπηρέτης της ομορφιάς, Τα ναρκωτικά με κράτησαν στη ζωή.
Ένα απίστευτο ταλέντο που προσφέρεται για ψυχανάλυση
Αξίζει να σημειωθεί πως όσοι έχουν παρακολουθήσει στην Αθήνα έργα του Φάμπρ παραδέχονται -αν δεν φύγουν στην μέση της παράστασης- πως ο άνθρωπος είναι ένα απίστευτο ταλέντο όσο ακραίο τρόπο κι αν επιλέγει για να παρουσιάσει τους προβληματισμούς του. Στην περίπτωση που αντιλαμβάνεται πως πέφτει έξω στους στόχους του, όπως τότε που σε μια παράσταση οι ηθοποιοί και χορευτές του, πέταγαν γάτες στον αέρα, σπεύδει να απολογηθεί. Υποθέτω πως στην συγκεκριμένη περίπτωση, σίγουρα δεν θα φανταζόταν ότι τα άμοιρα τετράποδα δεν μοιράζονταν τον δικό του ενθουσιασμό για δημιουργία!