«Η Θεά της Νίκης» το νέο βιβλίο της Ρωσίδας συγγραφέως Νίνα Πουσκόβα

Τα διαμάντια δεν είναι πάντα οι καλύτεροι φίλοι για τα κορίτσια. Αντιθέτως, μερικές φορές δυσκολεύουν πολύ τη ζωή τους. Αυτό συνέβη και στη Νίκη, η οποία ξαφνικά βρίσκεται με μια ολόκληρη περιουσία στα χέρια αλλά και με μεγάλους μπελάδες. Η ζωή της αλλάζει ριζικά, καθώς τα ίχνη της ακολουθούν επαγγελματίες εκτελεστές. Πάντα κάποιος ψάχνει τα διαμάντια, πάντα σε κάποιον ανήκουν. Μόσχα, Βόρειος Καύκασος, Βρυξέλλες, Σιγκαπούρη, Λονδίνο· πουθενά δεν υπάρχει σωτηρία για τη Νίκη, ώσπου αποκτά έναν μυστικό προστάτη….

Στο βιβλίο της Ρωσίδας Νίνα Πουσκόβα « Η Θεά της Νίκης» , που παρουσιάσθηκε την Δευτέρα το βράδυ από τον εκδοτικό Οίκο Λιβάνη και την παρουσία του Ρώσου Πρέσβη στην Ελλάδα κ Α Μασλόβ,, περιγράφεται με ενάργεια η ατμόσφαιρα της ταραγμένης δεκαετίας του ’90, όταν η γραμμή μεταξύ ζωής και θανάτου ήταν τόσο λεπτή όσο ποτέ άλλοτε.

Η ίδια η συγγραφέας μιλώντας στην εκδήλωση, μεταξύ άλλων , είπε :

«Στο κέντρο του τελευταίου μου μυθιστορήματος βρίσκεται η τύχη της Νίκης, μιας νέας κοπέλας η οποία προσπαθεί με κάθε τρόπο να επιβιώσει. Η δράση του διαδραματίζεται στη Ρωσία τη δεκαετία του 1990-2000. Μόλις κατέρρευσε η Σοβιετική Ένωση και όλη η χώρα βρίσκεται σε κατάσταση χάους. Ήταν η εποχή των κλοπών, του συμμοριών και του οργανωμένου εγκλήματος. Η ζωή της Νίκης αλλάζει ριζικά, μένει άστεγη, αβοήθητη και χωρίς χρήματα, μόνη και έρημη.

Ήταν η εποχή που η κόλαση ήταν άδεια καθώς όλοι οι διάβολοι ήταν στη Ρωσία. Και η Νίκη δεν καταλαβαίνει πώς μπορεί να επιβιώσει σ’ αυτόν τον κόσμο που έχει αλλάξει. Κάθε φορά που η όμορφη και νέα αυτή κοπέλα προσπαθεί να βρει δουλειά βρίσκεται αντιμέτωπη με ανήθικες προτάσεις.

Άστεγη και ταλαιπωρημένη στο έπακρο κλέβει μια μαύρη σακούλα από έναν άντρα που θέλει να εκμεταλλευτεί την δεινή της θέση. Μέσα στη σακούλα βρίσκει έναν πραγματικό θησαυρό, διαμάντια που στοιχίζουν 10 εκ. δολάρια. Τα διαμάντια αυτά ανήκουν στους συμμορίτες και η Νίκη γίνεται στόχος. Αρχίζουν να την κυνηγούν. Τα διαμάντια δεν είναι ποτέ κανενός, πάντα ανήκουν σε κάποιον και αυτός ο κάποιος οπωσδήποτε αργά ή γρήγορα θα εμφανιστεί.

   Εκ πρώτης όψεως πρόκειται για μια κατάσταση που περιγράφεται από πολλούς συγγραφείς ανά τον κόσμο, ωστόσο είμαι Ρωσίδα συγγραφέας από την χώρα του Ντοστογιέφσκι και στο βιβλίο μου θέτω ένα πολύ σημαντικό ερώτημα: «Τι είναι άραγε το έγκλημα; Τι μπορεί να χαρακτηριστεί έγκλημα;» Και το δεύτερο: έχει άραγε ο άνθρωπος ευθύνη απέναντι στον εαυτό του; Στο μυθιστόρημά μου θέλω να επιλύσω ακριβώς αυτό το δίλημμα.

Στο «Έγκλημα και τιμωρία» ο Ντοστογιέφσκι απάντα σ’ αυτό το ερώτημα. Και η απάντηση συμπίπτει με τα λόγια της χριστιανικής εντολής – «ου φονεύσεις!» Η επόμενη εντολή είναι «Ου κλέψεις», ωστόσο μπορούμε να ρωτήσουμε: «Ου κλέψεις τι; Ου κλέψεις από ποιόν; Ου κλέψεις υπό ποιες συνθήκες;»

Αν ένας πατέρας κλέβει χρήματα από τους συμμορίτες ή τους κλέφτες για να σώσει το άρρωστο παιδί του, δεν θα τον καταδικάσει κανείς, έτσι δεν είναι; Οι συμπάθειες των πάντων θα είναι με το μέρος του και όχι με το μέρος των συμμοριτών. Δεν πρόκειται κανείς να του ρίξει πέτρα.

Έτσι ακριβώς είναι και η ηρωίδα μου, δεν την θεωρούν κλέφτρα, παρότι έχει κλέψει. Αντιθέτως, οι άνθρωποι δεν την καταριούνται, αλλά την συμπονούν, την βοηθούν και την σώζουν. Οι άλλοι άνθρωποι δεν το εκλαμβάνουν σαν ένα πραγματικό έγκλημα που  επιδέχεται μια σκληρή τιμωρία.     Στη ρωσική γλώσσα το βιβλίο ονομάζεται «Η θεά της Nίκης». Το όνομα της  βασικής ηρωίδας είναι Νίκη.  Και η θεά της Nίκης είναι γνωστή από την ελληνική μυθολογία.

Τώρα θα ήθελα να πω μερικά λόγια για τον εαυτό μου για να καταλάβετε καλύτερα τον χαρακτήρα της ηρωίδας μου. Γεννήθηκα την ημέρα που πέθανε ο Στάλιν. Τα παιδιά που γεννήθηκαν εκείνη τη χρονιά αισθάνονταν νικητές καθώς οι γονείς και οι παππούδες μας βγήκαν νικητές από έναν φρικτό πόλεμο και μεγαλώσαμε μετά τον θάνατο του Στάλιν με την αίσθηση της εσωτερικής ελευθερίας. Η Νίκη συνενώνει τα δύο αυτά συναισθήματα: το συναίσθημα της ελευθερίας και το συναίσθημα της νίκης.

Η γενιά μας δεν έχει γνωρίσει τον πόλεμο, ωστόσο ζήσαμε πλάι-πλάι με κείνους τους ανθρώπους που μας έφεραν τη νίκη. Ζήσαμε πλάι-πλάι με τους ήρωες του πολέμου που έχουν επιζήσει και θέλαμε να επαναλάβουμε τους άθλους τους. Στα παιδικά μου χρόνια τα ρωσόπουλα πάντα έπαιζαν πολεμικά παιχνίδια στα οποία πάντοτε υπήρχαν οι Γερμανοί και οι Ρώσοι. Οι Ρώσοι πάντα νικούσαν τους Γερμανούς και κανείς δεν ήθελε να είναι Γερμανός… Ρίχναμε ακόμη και κλήρο και σε όποιον τύχαινε  να είναι Γερμανός στεναχωριόταν πολύ.

Στη συνέχεια το 1957 συνέβη το επόμενο θριαμβευτικό γεγονός, όταν η Σοβιετική Ένωση εκτόξευσε τον πρώτο δορυφόρο στην ιστορία της ανθρωπότητας ο οποίος πήγε στο διάστημα! Οι Αμερικανοί σοκαρίστηκαν καθώς μετά τους βομβαρδισμούς της Χιροσίμα θεωρούσαν ότι ελέγχουν το διάστημα. Και όταν πρωτοπήγα σχολείο, στο διάστημα πέταξε ένας άνθρωπος. Ένας Ρώσος! Ήταν ο Σοβιετικός κοσμοναύτης Γιούρι Γκαγκάριν. Ήταν ένα γεγονός που γιορτάστηκε απ’ όλον τον κόσμο. Και εμείς στο σχολείο λέγαμε τραγούδια ότι οι μηλιές θα ανθίσουν στον Άρη και πιστεύαμε ότι εμείς θα τις φυτέψουμε εμείς.

Το 1991 χάσαμε τη χώρα μας. Χάσαμε τη νίκη μας, χάσαμε το παρελθόν μας. Όλα τέθηκαν επ’ αμφιβόλω. Εξαρτιόμασταν από τις ΗΠΑ, δανειζόμασταν συνέχεια από το εξωτερικό. Χάσαμε την κυριαρχία και την αξιοπρέπεια μας. Ωστόσο το έθνος των νικητών που έχει κερδίσει τον πόλεμο κατά του ναζισμού και έχει κατακτήσει το διάστημα δεν μπορεί να εξαφανιστεί από την ανθρώπινη ιστορία. Η Ρωσία έχει αναγεννηθεί.

Και η Νίκη στο μυθιστόρημά μου κατάφερε επίσης να υπερασπιστεί τον εαυτό της και την ανεξαρτησία της. Όχι μόνο να επιβιώσει αλλά και να νικήσει. Και μετά απεδείχθη ότι δεν είναι μόνη της. Αναγεννήθηκε και επιβίωσε παρά τις δυσκολίες, έτσι, όπως αναγεννήθηκε ξανά η Ρωσία».

Για τη συγγραφέα     

Να σημειωθεί ότι η Νίνα Πουσκόβα, μέλος της Ένωσης Συγγραφέων της Ρωσίας, είναι πραγματικά ένας άνθρωπος της Τέχνης. Αποφοίτησε από τη θεατρική σχολή Σιούκιν και συμμετείχε σε ταινίες μαζί με ινδάλματα εκατομμυρίων θεατών – τον Ολέγκ Γιανκόφσκι και τον Εβγκένι Λεόνοφ, τον Αλεξάντερ Αμπντούλοφ και τον Γιούρι Σολόμιν, τον Βλαντισλάβ Ντβορζέτσκι και τον Φέντορ Μπονταρτσιούκ. Ως σεναριογράφος και παραγωγός, γύρισε στην Κρεμόνα της Ιταλίας το ντοκιμαντέρ Το Αιώνιο Μυστήριο του Στραντιβάρι και στην Ολλανδία την ταινία Η Μικρή Ολλανδία του Πέτρου του Μέγα. Κατά παραγγελία της κυβέρνησης της Μόσχας σκηνοθέτησε την τριλογία για την αρχιτεκτονική ιστορία της ρωσικής πρωτεύουσας Οι Τρεις Όψεις της Μεγάλης Πόλης.

Το πρώτο της βιβλίο, Ειδύλλιο με Υστερόγραφο, έλαβε το βραβείο Μπούνιν και μεταφράστηκε στη σερβική και την αζερική γλώσσα. Το μυθιστόρημα περιείχε τις εύστοχες παρατηρήσεις της για τους προέδρους και για τα σημαντικά πρόσωπα με τα οποία είχε την τύχη να συναντηθεί και να γνωριστεί. Το καινούριο της βιβλίο είναι ένα περιπετειώδες θρίλερ. «Σαν ινδική θεότητα με πολλά χέρια», λέει η συγγραφέας, «είμαι έτοιμη να ασχοληθώ ταυτόχρονα με όσα με συναρπάζουν και μπορεί να συναρπάσουν τους θεατές, αλλά και τους αναγνώστες!»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Βιβλίο: Ωστικό Κύμα του Νίκου Δαβέττα (εκδ. Πατάκη)

Από την Κατερίνα Παπαγεωργίου… Μια τρομοκρατική ενέργεια στο μετρό του Λονδίνου μας ταξιδεύει στην διαλυμένη αποξενωμένη σχέση μιας ελληνικής οικογένειας. Το μυθιστόρημα του συγγραφέα, ποιητή και βιβλιοκριτικού Νίκου Δαββέτα “Ωστικό Κύμα” ξετυλίγεται μετά από μια τεράστια έκρηξη στο λονδρέζικο μετρό, αποτέλεσμα τρομοκρατικής επίθεσης. Η ηρωίδα του βιβλίου, η Δέσποινα, πληροφορείται[…]

Περισσότερα »

7 Ιουνίου τα εγκαίνια του Αρχαιολογικού Μουσείου Θηβών

Παρουσία του υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Αριστείδη Μπαλτά θα πραγματοποιηθούν την Τρίτη 7 Ιουνίου τα εγκαίνια του Αρχαιολογικού Μουσείου Θηβών από την Α.Ε. τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλο. Τον αγιασμό θα τελέσει ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος Β΄.Το Αρχαιολογικό Μουσείο Θηβών διαθέτει πλέον εκθεσιακό χώρο εμβαδού 1.000[…]

Περισσότερα »

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *