Του Άκη Καπράνου
Το γουέστερν για την πατριαρχία της Τζέιν Κάμπιον «Η Εξουσία Του Σκύλου», που διεκδικεί 12 Όσκαρ, και το «Dune» του Ντενί Βιλνέβ, με 10 υποψηφιότητες, πρωταγωνιστούν στην κούρσα των φετινών βραβείων που ξεκίνησε επισήμως με την σημερινή ανακοίνωση των υποψηφίων σε 23 διαφορετικές κατηγορίες, και θα ολοκληρωθεί με την λαμπερή τελετή απονομής που θα πραγματοποιηθεί στις 27 Μαρτίου στο Λος ‘Αντζελες.
Έχω χρόνια να δω live την τελετή των Όσκαρ αλλά φέτος ψήνομαι μόνο και μόνο για να δω την έκφραση του Κένεθ Μπράνα σε περίπτωση που δεν το πάρει. Θα μπορούσε και να το πάρει: Η ταινία του είναι εντελώς tailor made για τα γούστα της Ακαδημίας.
Αλλά και πάλι, ποιας Ακαδημίας; Αυτής που βράβευσε το Green Book ή αυτής που το έδωσε στα Παράσιτα; Θα μπορούσαμε να πούμε πως στο φώτο-φίνις βρίσκονται δυο ταινίες: Το Belfast και Η Εξουσία Του Σκύλου της Κάμπιον. Η δεύτερη είναι ξεκάθαρα η καλύτερη απ’ τις δυο (όπως και τα «Παράσιτα» τότε, είναι και η πιο «φιλόδοξη» καλλιτεχνικά ταινία στη δεκάδα), είναι όμως και παραγωγή Netflix.
Οπότε το θέμα μας είναι αν η Ακαδημία θα στηρίξει την αίθουσα ή την πλατφόρμα. Να πω τη μαύρη μου αλήθεια, είμαι μάλλον απαισιόδοξος για το μέλλον – κι ας βρίσκω «δίκαια» μια βράβευση της Κάμπιον (λίγο πιο κάτω από Drive my car & Γλυκόριζα για τα γούστα μου, αλλά και πάλι, είναι τουλάχιστον αξιοθαύμαστη η δουλειά της εδώ).
Αναφορικά με τους ηθοποιούς, ο Σμιθ έχει εξαιρετικά ισχυρό ρεύμα, ο Τρόι Κοτσούρ του CODA (ο δεύτερος κωφός ηθοποιός που βρίσκεται υποψήφιος για Όσκαρ στην ιστορία του θεσμού) είναι ξεκάθαρα το φαβορί για τον Β’ Ρόλο, η Κίντμαν «μεταμορφώνεται» ξανά (μετά τις «Ώρες») και η Αριάνα Ντε Μπόζε μοιάζει ιδανική περίπτωση για να δοθεί έστω κάτι και στο West Side Story. Επίσης, μου φαίνεται άδικη η απουσία του The French Dispatch από τις υποψηφιότητες, τουλάχιστον στο κομμάτι της φωτογραφίας και της καλλιτεχνικής διεύθυνσης, αλλά προσωπικά θα χαρώ πολύ αν πάρει και τα τέσσερα ο Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι. Που θεωρώ πως είναι ισχυρός αντίπαλος στην κατηγορία του διασκευασμένου σεναρίου.
Η φετινή απονομή των βραβείων Όσκαρ θα έχει κεντρικό παρουσιαστή, για πρώτη φορά από το 2018 ενώ θα επιστρέψει στο επί σειρά ετών «σπίτι» της, το περίφημο Dolby Theatre, όπως έχει ανακοινώσει το τηλεοπτικό δίκτυο ABC. Στόχος των διοργανωτών είναι να αντιμετωπιστεί το μεγάλο πλήγμα που επέφερε στο θεσμό η πανδημία, το οποίο αποτυπώθηκε ξεκάθαρα στα χαμηλά νούμερα τηελεθέασης και η τελετή των Όσκαρ να επανακτήσει τη χαμένη λάμψη της και να κερδίσει το ενδιαφέρον του παγκόσμιου τηλεοπτικού κοινού.
ΟΙ ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΕΣ
Καλύτερη Τανία
Belfast
CODA
Μην Κοιτάτε Πάνω
Drive my Car
Dune
King Richard
Πίτσα Γλυκόριζα
Το Μονοπάτι των Χαμένων Ψυχών
Η Εξουσία του Σκύλου
West Side Story
Σκηνοθεσία
Τζέιν Κάμπιον – Εξουσία του Σκύλου»
Κένεθ Μπράνα – «Belfast»
Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι – «Drive my Car»
Πολ Τόμας Αντερσον- «Πίτσα Γλυκόριζα»
Στίβεν Σπίλμπεργκ – «West Side Story»
Α’ Ανδρικός ρόλος
Χαβιέρ Μπαρδέμ – «Being the Ricardos»
Μπένεντικτ Κάμπερμπατς – «Η Εξουσία του Σκύλου»
Αντριου Γκάρφιλντ – «Tick Tick… Boom!»
Γουιλ Σμιθ – «King Richard»
Ντένζελ Γουάσινγκτον – «The Tragedy of Macbeth»
Α‘ Γυναικείος Ρόλος
Τζέσικα Τσαστέιν – «The Eyes of Tammy Faye»
Ολίβια Κόλμαν – «The Lost Daughter»
Πενέλοπε Κρουζ – «Παράλληλες Μητέρες»
Νικόλ Κίντμαν – «Being the Ricardos»
Κρίστεν Στιούαρτ – «Spencer»
B’ Γυναικείος Ρόλος
Τζέσι Μπάκλει για το «The Lost Daughter»
Τζούντι Ντεντς για το «Belfast»
Κρίστεν Ντανστ για την «Εξουσία του Σκύλου»
Αριάνα Ντε Μπόζι για το «West Side Story»
Αουνζάνιου Ελις για το «King Richard»
Β‘ Ανδρικός Ρόλος
Κιάραν Χάιντς για το «Belfast
Τρόι Κάτσερ για το «Coda»
Τζέσε Πλέμονς για την «Εξουσία του Σκύλου»
Τζ, Κ. Σίμονς για το «Being the Ricardos»
Κόντι Σμιτ ΜακΦι για την «Εξουσία του Σκύλου»
Διασκευασμένο Σενάριο
Drive my Car
CODA
Dune
The Lost Daughter
Η Εξουσία του Σκύλου
Πρωτότυπο Σενάριο
Belfast
Μην Κοιτάτε Πάνω
King Richard
Πίτσα Γλυκόριζα
The Worst Person in the World
Μουσική
Μην Κοιτάτε Πάνω
Dune
Encanto
Παράλληλες Μητέρες
Η Εξουσία του Σκύλου
Κοστούμια
Cruella
Cyrano
Dune
Nightmare Alley
West Side Story
Φωτογραφία
Γκρεγκ Φρέιζερ για το «Dune»
Νταν Λαόυστσεν για το «Μονοπάτι των Χαμένων Ψυχών»
Αρι Βέγκνερ για την «Εξουσία του Σκύλου»
Μπρούνο Ντελμπονέλ για το «The Tragedy of Macbeth»
Γιάνους Καμίνσκι για το «West Side Story»
Μοντάζ
Μην Κοιτάτε Πάνω
Dune
King Richard
Η Εξουσία του Σκύλου
Tick Tick… Boom!
Καλύτερο Τραγούδι
Be Alive από το «Κing Richard»
Down to Joy από το «Belfast»
Somehow you DO the Four Good Days
Σκηνικά
Dune
The Tragedy of Macbeth
West Side Story
Το Μονοπάτι των Χαμένων Ψυχών
Η Εξουσία του Σκύλου
Διεθνής Ταινία
Drive My Car (Ιαπωνία)
Flee (Δανία)
The Hand of God (Ιταλία)
Lunana: A Yak in the Classroom (Μπουτάν)
The Worst Person in the World (Νορβηγία)
Ταινία Κινουμένων Σχεδίων
Ενκάντο: Ενας Κόσμος Μαγικός
Flee
Λούκα
Οι Μίτσες και η Εξέγερση των Μηχανών
Η Ράια και ο Τελευταίος Δράκος
Ντοκιμαντέρ Μεγάλου Μήκους
Ascension
Attica
Flee
Summer of Soul
Riding with Fire
Ντοκιμαντέρ – Μικρού Μήκους
Audible
Lead me Home
The Queen of Basketball
Three Songs for Benazir
When We Were Bullies
Οπτικά Εφέ
Dune
Free Guy
No Time to Die
Ο Shang-Chi και ο Θρύλος των Δέκα Δαχτυλιδιών
Spider-Man No Way Home
Ηχος
Belfast
Dune
No Time to Die
Η Εξουσία του Σκύλου
West Side Story
Κομμώσεις και Μακιγιάζ
Coming 2 America
Κρουέλα
Dune
The Eyes of Tammy Faye
Ο Οίκος Gucci
Μικρού Μήκους Ταινία – Animation
Affairs of the Art
Bestia
Boxballet
Robin Robin
The Windshield Wiper
Μικρού Μήκους Ταινία – Live Action
Ala Kachuu – Take and Run
The Dress
The Long Goodbye
On My Mind
Please Hold