Πλακιωτάκης: Αντιμετωπίζεται η νησιωτικότητα με σαφές στρατηγικό σχέδιο

Την ερχόμενη Τετάρτη εισάγεται στην ολομέλεια για συζήτηση και ψήφιση, το σχέδιο νόμου του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με τίτλο “Ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στον νησιωτικό χώρο, διατάξεις για συμμόρφωση με υποχρεώσεις διεθνούς ναυσιπλοΐας και την αναβάθμιση Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ και ειδικές ρυθμίσεις για την ψηφιοποίηση και εν γένει ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ναυτιλίας στη μετά-COVID εποχή”.

Το νομοσχέδιο ψηφίσθηκε κατά πλειοψηφία επί της αρχής και των άρθρων και στην δεύτερη ανάγνωσή του στην αρμόδια επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής. Υπέρ του σχεδίου νόμου ψήφισε η ΝΔ. Επιφυλάχθηκαν να τοποθετούν στην ολομέλεια ο ΣΥΡΙΖΑ, το ΚΙΝΑΛ, η Ελληνική Λύση και το ΜέΡΑ 25, ενώ καταψήφισε το ΚΚΕ.

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, κατά την ολοκλήρωση και της δεύτερης ανάγνωσης του σχεδίου νόμου στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, κάλεσε τα κόμματα της αντιπολίτευσης να το υπερψηφίσουν, υπογραμμίζοντας πως είναι η πρώτη φορά από συστάσεως του ελληνικού κράτους, που έρχεται για ψήφιση ένα νομοθετικό κείμενο, συνεκτικό, οργανωμένο, συγκεκριμένο για να αντιμετωπίσει με σαφές στρατηγικό σχέδιο την νησιωτικότητα στην πατρίδα μας, με συγκεκριμένα χρηματοδοτικά εργαλεία που είναι σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές πρακτικές.

Απαντώντας στις επιφυλάξεις της αντιπολίτευσης, ο υπουργός ανέφερε πως “κατανοώ ότι η οποιαδήποτε μεταρρυθμιστική προσπάθεια προφανώς και ενέχει τη σκέψη ή την αγωνία για το εάν θα υλοποιηθεί. Όμως αυτό το νομοσχέδιο δεν είναι κενό περιεχομένου”. Τόνισε πως το υπουργείο έχει κάνει συγκεκριμένες προτάσεις σχετικά με την χρηματοδότησή του από το ΕΣΠΑ και το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης, όπου σε αυτά υπάρχουν σαφείς και ρητές αναφορές στα θέματα της νησιωτικότητας.

Ο κ. Πλακιωτάκης διαβεβαίωσε πως εντός τριών μηνών από τη δημοσίευση του νόμου, στο ΦΕΚ θα βγει η υπουργική απόφαση για το Εθνικό Μητρώο των Φορέων της Θαλάσσιας Οικονομίας και εντός έξι μηνών θα έχει εκδοθεί η Κ.Υ.Α. που θα ορίζει τις λεπτομέρειες της πλατφόρμας ενιαίας παρακολούθησης και τεκμηρίωσης των τομέων της εθνικής στρατηγικής.

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής υποσχέθηκε να υπάρξουν και νομοθετικές βελτιώσεις επί του νομοσχεδίου, που θα ικανοποιούν και πολλές από τις προτάσεις που έκαναν τα κόμματα της αντιπολίτευσης κατά την επεξεργασία του στην επιτροπή, όπως η κατάργηση της καταβολής διδάκτρων σε σπουδαστές σε ιδιωτικά τεχνικά λύκεια, καθώς όπως είπε, δεν επιθυμεί να υπάρχουν θέματα που δημιουργούν παρερμηνείες. Επίσης, ανακοίνωσε ότι θα κατατεθούν εμπροθέσμως και δύο υπουργικές τροπολογίες: Η μια ήδη κατατέθηκε στην Βουλή και αφορά τις κυρώσεις για παραβίαση διατάξεων σχετικά με τον χρόνο εργασίας και ανάπαυσης των ναυτικών.

Ειδικότερα τροποποιούνται οι διατάξεις του άρθρου 45 του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου και επανακαθορίζεται ο τρόπος υπολογισμού, αλλά και το ανώτατο όριο του προστίμου (από 500 που είναι σήμερα, σε 1.000 ευρώ ημερησίως για κάθε εργαζόμενο ναυτικό) που επιβάλλει το αρμόδιο όργανο του ΛΣ – ΕΛ. ΑΚΤ σε βάρος πλοιοκτήτη ή ναυλωτή ή διαχειριστή πλοίου, όταν ναυτικός εργάζεται πέραν του ορίου εργασίας και ανάπαυσης.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

 

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Ανδρέας Μιχαηλίδης

Στην τοποθέτησή του ο Ανδρέας Μιχαηλίδης επεσήμανε ότι, καταρχήν, η πρόθεση συγκρότησης μιας εθνικής στρατηγικής για την θαλάσσια πολιτική αποτελεί θετικό βήμα. Όμως, όπως τόνισε, μια σειρά προβλημάτων καθιστούν τον ίδιο τον τίτλο του νομοσχεδίου ψευδεπίγραφο και την προτεινόμενη εθνική στρατηγική κενή ουσιαστικού περιεχομένου.

Τεκμηριώνοντας τη θέση αυτή του ΣΥΡΙΖΑ, ο Α. Μιχαηλίδης ανέφερε τις διάχυτες ασάφειες στον προσδιορισμό των τομέων πολιτικής που αφορά η θαλάσσια πολιτική, την απουσία οποιουδήποτε προϋπολογισμού για τα τέσσερα χρηματοδοτικά εργαλεία που εισηγείται το νομοσχέδιο -καθιστώντας τα έτσι ουσιαστικά απλά κελύφη- καθώς και τη σκανδαλώδη απουσία όχι απλά σύνδεσης της θαλάσσιας πολιτικής με το Μεταφορικό Ισοδύναμο, αλλά και απλής αναφοράς αυτής της εμβληματικής πολιτικής που αποτελεί τον πυρήνα της υφιστάμενης Νησιωτικής Πολιτικής.

Εν συνεχεία, ο Α. Μιχαηλίδης αναφέρθηκε σε μια σειρά από τα υπόλοιπα άρθρα. Ενδεικτικά, επεσήμανε ότι η πρόβλεψη για τα 534€ προς ναυτικούς των οποίων οι συμβάσεις είναι σε αναστολή δεν ανταποκρίνεται επ’ ουδενί στις ιδιαιτερότητες του ναυτικού επαγγέλματος.

Επιπλέον, στηλίτευσε την «απαράδεκτη» πρόβλεψη να καλύπτονται από το Κεφάλαιο Ναυτικής Εκπαίδευσης, δηλαδή από το δημόσιο, τα δίδακτρα των σπουδαστών ιδιωτικών τεχνικών λυκείων εμπορικού ναυτικού: το χαρακτήρισε ως «ανερυθρίαστο δώρο σε συγκεκριμένα επιχειρηματικά συμφέροντα» και ζήτησε την απόσυρσή του.

Πιεζόμενος από την κριτική αυτή του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία ασκήθηκε και μέσω του τομεάρχη Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριου Σαντορινιού, ο Υπουργός κ. Πλακιωτάκης στην ομιλία του ανακοίνωσε την απόσυρση της επίμαχης διάταξης.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μ. Σακέλης: Οριακή η κατάσταση στις άγονες γραμμές

Της Βαρβάρας Βαγιανού… Τα προβλήματα που έχουν προκύψει στα μισθώματα των ακτοπλοϊκών εταιρειών για την εκτέλεση δρομολογίων που αφορούν στις άγονες γραμμές, λόγω της αύξησης του ΦΠΑ από το 13% στο 23%, είναι μεγάλα. Μιλώντας στο Κανάλι Ένα ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας Μιχάλης Σακέλλης τόνισε: «Η ακτοπλοΐα[…]

Περισσότερα »

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *