“Ούριος άνεμος” στα “πανιά” της Ελληνικής ναυτιλίας

 

    του Νίκου Μπαρδούνια

Με «ούριο» άνεμο συνεχίζεται η «ρότα» της Ελληνικής ναυτιλίας καθώς  παραμένει στην παγκόσμια πρωτοπορία βελτιώνοντας, μάλιστα, την θέση της σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία για την περίοδο 2007 – 2018 από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών ( ΕΕΕ).

Αυτό σημαίνει, σε απλούς αριθμούς, ότι :

-Τα ελληνόκτητα πλοία αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 21% της παγκόσμιας χωρητικότητας. Ο ελληνικός εμπορικός στόλος είναι ο μεγαλύτερος στόλος στον κόσμο, με 4.936 πλοία (άνω των 1.000 gt) χωρητικότητας 389,69 εκατομμυρίων τόνων (dwt) και παρουσιάζει – σε σχέση με το προηγούμενο έτος – αύξηση περίπου 6,63%.Ο ελληνόκτητος στόλος αντιπροσωπεύει το 53% του στόλου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) σε dwt και το 20,9% του παγκόσμιου στόλου σε dwt, .

– Οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 31,99% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων αργού πετρελαίου, το 23,12% του παγκόσμιου στόλου πλοίων χύδην ξηρού φορτίου και το 15,17% του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς χημικών και παραγώγων πετρελαίου.

Η ελληνική ναυτιλία δραστηριοποιείται πρωτίστως στον τομέα των bulk / tramp μεταφορών, η οποία αποτελεί υπόδειγμα τομέα με χαρακτηριστικά τέλειου ανταγωνισμού. Η ελληνική ναυτιλία, η οποία εξυπηρετείται κατά κύριο λόγο από μικρές / μεσαίες ιδιωτικές, συνήθως οικογενειακές επιχειρήσεις, εμφανίζει ευελιξία και προσαρμοστικότητα στις μεταβαλλόμενες οικονομικές συνθήκες και μπορεί να ανταποκριθεί άμεσα στις μεταβολές των εμπορικών προτύπων και των εμπορικών ροών αποτελεσματικά και αποδοτικά.

Παραγγελίες νεότευκτων

Στις αρχές του 2019, οι παραγγελίες για τη ναυπήγηση ελληνικών συμφερόντων πλοίων (άνω των 1.000 gt) διαφόρων τύπων ανήλθαν σε 223 (συνολικής χωρητικότητας 25,03 εκατομμύρια dwt) από τις συνολικά 2.578 παραγγελίες, χωρητικότητας 189,78 εκατομμυρίων dwt.

Από αυτά τα πλοία, 139 είναι δεξαμενόπλοια, που αντιστοιχούν στο 31,86% των παραγγελιών (dwt) δεξαμενοπλοίων παγκοσμίως. Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται 51 πετρελαιοφόρα LNG / LPG, που αντιστοιχούν στο 35,34% της υπό παραγγελία παγκόσμιας χωρητικότητας (dwt) LNG / LPG, καθώς και 26 δεξαμενόπλοια μεταφοράς χημικών / παραγώγων πετρελαίου που αντιστοιχούν στο 10,72% της υπό παραγγελία παγκόσμιας χωρητικότητας (dwt). O υπό ναυπήγηση ελληνικός στόλος περιλαμβάνει επίσης 71 φορτηγά χύδην ξηρού φορτίου, που αντιστοιχούν στο 7,40% της υπό παραγγελία παγκόσμιας χωρητικότητας (dwt) και 13 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που αντιστοιχούν στο 3,24% της υπό παραγγελία παγκόσμιας χωρητικότητας (dwt).
Η μέση ηλικία του στόλου υπό ελληνική σημαία είναι τα 14,33 έτη και του ελληνόκτητου στόλου τα 11,74 έτη ενώ η μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου είναι 15,2 έτη.

Στη «λευκή λίστα» του ΙΜΟ

Η Ελλάδα παραμένει στην «Λευκή Λίστα» STCW (Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers) του UN IMO, καθώς και στην «Λευκή Λίστα» του Paris Memorandum of Understanding (Paris MoU) και του Tokyo Memorandum of Understanding (Tokyo MoU).
Ο ελληνικός στόλος είναι ένας από τους πιο ασφαλείς παγκοσμίως, με μόλις 0,43% (με βάση τον αριθμό πλοίων) ή το 0,11% (με βάση τη χωρητικότητα) να έχει εμπλακεί σε ναυτικά ατυχήματα.

Ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης

Ο στρατηγικός ρόλος της Ελληνικής ναυτιλίας

Επιπροσθέτως, όπως σημειώνουν κύκλοι της ΕΕΕ, διευρύνεται και ο στρατηγικούς ρόλος της ελληνικής ναυτιλίας στην εξυπηρέτηση του παγκόσμιου εμπορίου και ιδιαίτερα στη διασφάλιση του διεθνούς εμπορίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης ( ΕΕ) , συμπεριλαμβανομένου του ενεργειακού της εφοδιασμού

Με βάση τα στοιχεία η ΕΕ εισάγει το 87% των αναγκών της σε αργό πετρέλαιο, το 70% των αναγκών της σε φυσικό αέριο και το 40% των αναγκών της σε στερεά ορυκτά καύσιμα. Με αυξανόμενες τις ανησυχίες αναφορικά με την ενεργειακή ασφάλεια, ο ελληνικός στόλος διαδραματίζει καίριο ρόλο στη διασφάλιση εισαγωγών ενέργειας στην ΕΕ από διάφορες απομακρυσμένες περιοχές του πλανήτη. Η στρατηγική σημασία α της ελληνικής ναυτιλίας αποδεικνύεται επίσης από το γεγονός ότι πάνω από το 75,5% του διεθνούς εμπορίου της ΕΕ βασίζεται στη διεθνή ναυτιλία.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σε ποια «οικόπεδα» ψάχνει πετρέλαιο η Ελλάδα

Επτά θαλάσσιες και τρεις χερσαίες περιοχές θα δώσουν σταδιακά τα επόμενα δύο έως και εννέα χρόνια τις απαντήσεις στο γρίφο για την ύπαρξη ή όχι κοιτασμάτων πετρελαίου ή και φυσικού αερίου. Πέρασαν πέντε χρόνια από τους πρώτους διεθνείς διαγωνισμούς παραχώρησης δικαιωμάτων έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων και το και το Euro2day.gr,[…]

Περισσότερα »

Smartphones: «Πηγή» άμεσης πληροφόρησης για τους τουρίστες

Tη χρήση εντύπων για την πληροφόρηση των επισκεπτών τους προτιμά το μεγαλύτερο μέρος των ξενοδοχείων διεθνώς. Μάλιστα, το 88% των ξενοδοχείων ενθαρρύνει τους πελάτες να χρησιμοποιούν τα έντυπα (τουριστικούς οδηγούς, χάρτες κ.ά.), που διανέμονται από το ξενοδοχείο. Το 96,6%, επίσης, του προσωπικού θεωρεί την τουριστική πληροφόρηση από το ξενοδοχείο (για[…]

Περισσότερα »

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *