Στον πλοίαρχο του «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» οι ευθύνες για το ναυάγιο

Του Νίκου Παρασκευά

Έχουν ολοκληρωθεί τα πορίσματα για το ναυάγιο του «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» και αναμενόταν μέχρι προχθές (σ.σ. Παρασκευή) να κατατεθούν στον 5ο τακτικό ανακριτή Πειραιά, ο οποίος έχει αναλάβει τη σχετική έρευνα.

Τα πορίσματα είναι τρία και σύμφωνα με πληροφορίες μας τα δύο τα συνέταξαν οι πραγματογνώμονες που όρισε η Εισαγγελία Πειραιά και αφορούν το θέμα της πρόκλησης της ρύπανσης και το ένα τα αίτια που προκάλεσαν την βύθιση του σκάφους και το συνέταξε το Εργαστήριο Ναυπηγικής και Τεχνολογίας του ΕΜΠ.

Σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πληροφορίες, το πόρισμα του ΕΜΠ κάνει αναφορά και σε ενδεχόμενο βομβιστικής ενέργειας από το οποίο προήλθαν τα ρήγματα στο σκάφος που προκάλεσαν την βύθισή του. Να σημειώσουμε ότι πριν το καλοκαίρι το «Π» είχε αποκαλύψει ότι είναι ισχυρό το ενδεχόμενο της πρόκλησης του ναυαγίου από βόμβα, όπως έχει αποκαλύψει η εφημερίδα μας.

Το πλοίο θα μπορούσε να σωθεί!

Οι πραγματογνώμονες στα πορίσματά τους αναφέρουν ότι τα ρήγματα δεν ευθύνονται για το ναυάγιο, διότι ακόμα και με αυτά, το πλοίο θα μπορούσε να σωθεί! Αν είχαν, βεβαίως, τηρηθεί οι κανόνες αγκυροβολίας έμφορτου πλοίου πλησίον λιμενικής ζώνης, που προβλέπουν ρητά ότι πρέπει να υπάρχει επαρκές πλήρωμα και αξιωματικοί φυλακής εντός του σκάφους. Στην συγκεκριμένη περίπτωση στο «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» θα έπρεπε να βρίσκονται 5 άτομα, αξιωματικός, υπαξιωματικός και τρεις ναυτικοί κουβέρτας και μηχανής ή δύο αξιωματικοί και τρία άτομα πλήρωμα.

Αντί γι’ αυτούς υπήρχε μόνο ένας ναύτης και ένας καθαριστής μηχανής. Κατά συνέπεια, όπως αναφέρουν οι πραγματογνώμονες δεν μπορούσαν να κάνουν τίποτα. Γιατί αν υπήρχε το προβλεπόμενο πλήρωμα, παρά τα ρήγματα (δυο του ενός μέτρου στην δεξαμενή Νο4 και ένα μικρότερο στη δεξαμενή Νο3) είχε δύο επιλογές για να αποφευχθεί το ναυάγιο.

Σε 10 λεπτά το πλοίο θα είχε βγει στη νησίδα

Η πρώτη θα ήταν να έβαζαν μπροστά τις αντλίες και να άδειαζαν τα νερά που έμπαιναν στο πλοίο. Το πλοίο -σύμφωνα με την εκτίμηση των πραγματογνωμόνων- βυθίστηκε μια ώρα μετά από την στιγμή που άρχισε να «μπάζει νερά». Οπότε ο χρόνος ήταν αρκετός για να γίνει απάντληση των υδάτων μέχρι να έρθει βοήθεια. Ακόμα όμως κι αν οι αντλίες δεν μπορούσαν να βγάλουν τα νερά, το πλήρωμα στο διάστημα της μιας ώρας θα μπορούσε να βάλει μπρος την μηχανή και να κάνει εκούσια προσάραξη στη νησίδα Αταλάντη που βρισκόταν 500 μέτρα από το σημείο βύθισης. Σε 10 λεπτά το πλοίο θα είχε… βγει στη νησίδα και θα είχε… κολλήσει πάνω της.

Με το δεδομένο ότι διέθετε διπλά τοιχώματα και στεγανά, ακόμα κι αν έσπαγαν τα εξωτερικά ελάσματα του πλοίου, οι δεξαμενές θα έμεναν άθικτες γιατί έχουν και έξτρα προστασία από την κατασκευή τους. Κατά συνέπεια το πλοίο δεν θα βούλιαζε και δεν θα χυνόταν το μαζούτ στη θάλασσα. Γιατί όταν βούλιαξε το πλοίο, η όποια διαρροή υπήρχε στις δεξαμενές του, λόγω των εξωτερικών πιέσεων μεγάλωσε, γι’ αυτό και προκλήθηκε η ρύπανση. Αν όμως το πλήρωμα έμενε στη θέση του και δεν είχε φύγει όλα θα είχαν αποφευχθεί.

Σύμφωνα με την νομοθεσία, το αγκυροβολημένο πλοίο δεν θεωρείται ότι βρίσκεται σε ασφαλές σημείο, οπότε θα πρέπει να έχει μέσα επαρκές πλήρωμα ασφαλείας για να μπορεί να αποπλεύσει ανά πάσα στιγμή. Υπεύθυνος για να κανονίζει το πλήρωμα ασφάλειας και να ελέγχει αν βρίσκεται στη θέση του, είναι ο πλοίαρχος. Στο «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» όμως δεν υπήρχε μέσα ούτε πλοίαρχος, ούτε πλήρωμα. Δύο άτομα από το κατώτερο πλήρωμα ήταν που δεν μπορούσαν και ίσως δεν ήξεραν τι να κάνουν! Γι’ αυτό, έγινε η ρύπανση κατά τους πραγματογνώμονες.

Αυτό θα πει… διαδικασία εξπρές

Να σημειώσουμε ότι επί ένα χρόνο, το «κουφάρι» του «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» που είχε ανελκυσθεί, ήταν αγκυροβολημένο στο Πέραμα και δεν βρισκόταν δεξαμενή για να… ανέβει και να μπορέσουν να το δουν οι πραγματογνώμονες. Τελικά με ενέργειες του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά, το πλοίο μεθόρμισε σε πιο ασφαλή θέση και βρέθηκε στη συνέχεια δεξαμενή, που το «σήκωσε» και έγινε δυνατή η διενέργεια της πραγματογνωμοσύνης. Αν δεν είχε κινητοποιηθεί το Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά, πόρισμα δεν θα υπήρχε ακόμη.

Το ναυάγιο έγινε τα ξημερώματα της 10ης Σεπτέμβρη του 2017. Δεκατρείς μήνες μετά, υπάρχουν τα πορίσματα. Αυτό θα πει… διαδικασία εξπρές!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το Υπουργείο Δικαιοσύνης δεν έχει λάβει μέτρα για την προστασία των σωφρονιστικών

του Θοδωρή Ασβεστόπουλου… Δεύτερη εμπρηστική επίθεση μέσα σε λίγες ημέρες σημειώθηκε τα ξημερώματα της Τρίτης 2 Μαΐου σε Ι.Χ. αυτοκίνητο σωφρονιστικού υπαλλήλου του Ψυχιατρείου Κρατουμένων Κορυδαλλού. Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Σωφρονιστικών Υπαλλήλων Ελλάδος Απόστολος Καρακίτσος δήλωσε στο ΚΑΝΑΛΙ 1 ότι παρά τις σχετικές εξαγγελίες από το[…]

Περισσότερα »

Εισαγγελία Βόλου: Όχι άδεια στον Κουφοντίνα

Την Παρασκευή, 21 Ιουνίου 2019, στο Συμβούλιο Πλημμελειοδικών Βόλου, που θα συζητηθεί η αίτηση του μέλους της τρομοκρατικής οργάνωσης «17Ν», για χορήγηση άδειας, ο εισαγγελέας της έδρας θα ταχθεί υπέρ της μη χορήγησης της 7ης κατά σειρά άδειας.

Περισσότερα »

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *