“Θα το κάνω αύριο”… ή αλλιώς “αναβάλλοντας συνεχώς”

Της Νίκης Δαλιανά*

“Η αρχή γίνεται με την αναβολή. Όσο αναβάλλουμε, η ζωή μας φεύγει.” Seneca

Όλοι μας έχουμε αναβάλλει μια δουλειά που έπρεπε να γίνει, μία εργασία, μία υποχρέωση.. μία ή περισσότερες ή πολύ περισσότερες φορές. Κάποια στιγμή όμως θα έρθει η ώρα που η αναβλητικότητα αυτή θα μας απασχολήσει, είτε λόγω δικής μας απογοήτευσης και πίεσης, είτε λόγω του οτι θα βρεθούμε αντιμέτωποι με τη δυσαρέσκεια των άλλων για κάτι που είχαμε αναλάβει, αλλά δεν καταφέραμε ποτέ να ολοκληρώσουμε.

Η αναβλητικότητα είναι ουσιαστικά ένας φαύλος κύκλος εκούσιας μετάθεσης ενεργειών σε μελλοντικό χρόνο με αρνητικές συνέπειες σε πολλούς τομείς της καθημερινότητας.

Η αναβλητικότητα επηρεάζει τόσο την επίδοση μας, όσο και όλη μας τη ζωή. Πολλές φορές χάνουμε χρόνο προσπαθώντας να αποφύγουμε κάτι, το οποίο ίσως θα μας βοηθούσε να ανακαλύψουμε κάτι σημαντικό ή κάτι χρήσιμο για τον εαυτό μας. Ακόμη και το να ανακαλύψουμε πως έχουμε τη δυνατότητα να ξεπεράσουε την αναβλητικότητα και να πάμε κόντρα σε αυτό που μας κάνει να αναβάλλουμε είναι σημαντικό.

Πολλές φορές το άγχος και ο φόβος των αρνητικών συναισθημάτων είναι ο λόγος της αναβλητικότητας, που όμως οδηγεί σε ένα φαύλο κύκλο. Αναβάλλοντας κάτι, αποφεύγουμε στην ουσία να βρεθούμε ένα βήμα κοντά στον στόχο μας και καταλήγουμε να βιώσουμε ακόμη πιο αρνητικά συναισθήματα, απ’ ότι θα βιώναμε αν είχαμε απλώς δυσκολευτεί ή ακόμη και αποτύχει.

Μία συνηθισμένη δικαιολογία που χρησιμοποιούν οι αναβλητικοί άνθρωποι είναι ότι λειτουργούν καλύτερα υπό πίεση. Συνήθως όμως, πίσω από αυτή τη δήλωση κρύβεται η τελειομανία. Επιθυμεί δηλαδή κάποιος τόσο πολύ να είναι άψογος σε αυτό που κάνει και θέτει έτσι τόσο υψηλά στάνταρ (αδικαιολόγητα πολλές φορές) και πιέζεται με αποτέλεσμα να μην μπορεί καν να ξεκινήσει την προσπάθεια του.

Άλλη δικαιολογία είναι αυτή της τεμπελιάς. Κάποιος κατηγορεί τον εαυτό του ότι είναι τεμπέλης και βαριέται, αντι να παραδεχτεί οτι απλά είναι κουρασμένος. Η αναβλητικότητα όμως είναι κάτι διαφορετικό απ’ την τεμπελιά, και ίσως κάποιες φορές πρέπει να είμαστε πιο ειλικρινείς με τον εαυτό μας.

“Έχω τόσες πολλές δουλειές” : Η τέλεια δικαιολογία για να αναβάλλουμε. Είμαστε τόσο απασχολημένοι με πολλά και διάφορα πράγματα, που θεωρούμε πως είμαστε απολύτως δικαιολογημένοι όταν αναβάλλουμε κάτι. Άλλωστε είναι πιο εύκολο να λέμε ότι έχουμε πιο σημαντικά πράγματα να κάνουμε, παρά να παραδεχτούμε ότι φοβόμαστε, βαριόμαστε ή αποφεύγουμε να δράσουμε.

Ποιους μηχανισμούς χρησιμοποιούμε για να “τα έχουμε καλά” με την αναβλητικότητα;

Υπάρχουν αρκετοί μηχανισμοί που χρησιμοποιούν οι άνθρωποι, προκειμένου να μην αισθάνονται τύψεις για την αναβλητική συμπεριφορά:

  • Αποφυγή: Αποφεύγουμε οτιδήποτε έχει σχέση με αυτό που πρέπει να κάνουμε (ναι..ακόμη και το δωμάτιο που βρίσκεται ο υπολογιστής…)
  • Άρνηση: Παριστάνουμε ότι δεν αναβάλλουμε τίποτα, ξεκινώντας μία άλλη όχι τόσο χρήσιμη δραστηριότητα, με σκοπό όμως να μην κάνουμε αυτό που πρέπει.
  • Αιτιολόγηση: Προσπαθούμε να μας “πείσουμε” πως το να αναβάλλουμε τη συγκεκριμένη εργασία είναι ο καλύτερος τρόπος που έχουμε αυτή τη στιγμή για να πετύχουμε το σκοπό μας (κι ας πετυχαίνουμε το αντίθετο…).
  • Αποστασιοποίηση: Δημιουργούμε μια συναισθηματική απόσταση, είτε από τις δραστηριότητες μας είτε ακόμη και απ’ τους μελλοντικούς μας στόχους.
  • Χιούμορ: Το χιούμορ σίγουρα σώζει πολλές φορές και μας βοηθάει να αντιμετωπίσουμε δύσκολες καταστάσεις. Το να αυτοσαρκαζόμαστε όμως για παράδειγμα για το πόσο αναβλήτικοι είμαστε..δεν είναι και τόσο χρήσιμο..

Οι πιο συνηθισμένες αιτίες που μας κάνουν να αναβάλουμε πράγματα είναι:

  • Άγχος
  • Τελειομανία
  • Εξάντληση
  • Φόβος εξέλιξης
  • Έλλειψη ενέργειας
  • Φόβος για αρνητική κρητική
  • Φόβος αποτυχίας
  • Μη άμεση επιβράβευση των προσπαθειών μας
  • Έλλειψη κινήτρου

Αντιμετώπιση

Το πρώτο βήμα για να αφήσουμε πίσω την αναβλητικότητα είναι το να θέσουμε ξεκάθαρους και συγκεκριμένους στόχους. Αφού έχει γίνει αυτό το βήμα, προσπαθούμε να εντοπίσουμε ποιος είναι ο λόγος της αναβλητικότητας μας. Να δούμε δηλαδή σε ποιες περιπτώσεις αναβάλλουμε και τι.

Στη συνέχεια, βάζουμε μπροστά το σχέδιο δράσης μας. Ξεκινάμε κάνοντας μία πολύ απλή, αλλά συγκεκριμένη ερώτηση στον εαυτό μας: “Αν ήταν να ξεκινήσω τώρα να κάνω κάτι, ποιο είναι το πιο μικρό βήμα που θα μπορούσα να κάνω αυτή τη στιγμή;”

Κι αν ακόμη αναβάλλεις………αυτές οι τεχνικές θα σε βοηθήσουν

  • Τεχνική Πομοντόρο (Pomodoro Technique)

Είναι μία τεχνική διαχείρισης χρόνου, όπου ουσιαστικά χρησιμοποιούμε ένα ρολόι για να οργανώσουμε τη δουλειά μας. Αυτό σημαίνει ότι θέτουμε ένα συγκεκριμένο χρονικό όριο για να ασχοληθούμε με μία εργασία (πχ θα ασχοληθώ με το να οργανώσω τα αρχεία μου τα επόμενα 25 λεπτά), και μετά θα κάνω μία διακοπή πχ 5 λεπτών, πριν ξεκινήσω τον επόμενο κύκλο κάνοντας την ίδια διαδικασία. Κάποιος μπορεί να προσαρμόσει την τεχνική αυτή, ανάλογα με το τι του ταιριάζει. Ας πούμε, ένας φοιτητής μπορεί να πει ότι θα σταματάει μετά από κάποιο συγκεκριμένο αριθμό λέξεων που θα συμπληρώσει στην εργασία του.

  • Timeboxing

“Χωρίζοντας τον χρόνο σε κουτάκια”

Πρόκειται για μία τεχνική κατά την οποία χωρίζουμε τις εργασίες και τις υποχρεώσεις μας σε συγκεκριμένα “χρονικά κουτάκια”. Για παράδειγμα, αν αναβάλουμε να κάνουμε μία βαρετή εργασία στον υπολογιστή μπορούμε να καθορίσουμε ένα μισάωρο το βράδυ, έτσι ώστε να την τελειώσουμε.

Αυτή η τεχνική είναι χρήσιμη γιατί βοηθάει στο να μην κουραζόμαστε ιδιαίτερα με πράγματα που δε θέλουμε. Έχοντας στο μυαλό μας ότι θα ασχοληθούμε μόνο αυτό το μισάωρο με τη συγκεκριμένη εργασία, είναι πιο εύκολο να το διαχειριστούμε. Επίσης, μας βοηθάει να βάλουμε ένα πρόγραμμα και να μην αφιερώνουμε λιγότερο χρόνο απ’ ότι πρέπει σε πράγματα με τα οποία θα έπρεπε να ασχοληθούμε, αλλά δεν θέλουμε. Τέλος, είναι βοηθητική τεχνική γιατί βάζει σε μία σειρά τις σκέψεις μας για μία εργασία, γιατί ξέρουμε πότε πρέπει να την ολοκληρώσουμε και πόσο χρόνο θα αφιερώσουμε.

Κλείνοντας να τονίσουμε πως η αναβλητικότητα δεν είναι τόσο ανώδυνη όσο νομίζουμε, καθώς αναβάλλοντας συνέχεια για αργότερα το οτιδήποτε, αναβάλλουμε στην ουσία τους στόχους μας, τις επιθυμίες μας, τη ζωή μας γι’ αύριο.

Ψυχολόγος -Σύμβουλος Σταδιοδρομίας

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ολοήμερη διαπραγμάτευση κυβέρνησης – τρόικας για τα προαπαιτούμενα

Ολοήμερη θα είναι την Τετάρτη η διαπραγμάτευση του οικονομικού επιτελείου με τους εκπροσώπους των θεσμών, οι οποίοι θα μείνουν στην Αθήνα έως και την Παρασκευή, ενώ θα ανοίξει σχεδόν όλη η «βεντάλια» των ζητημάτων της συμφωνίας. Όπως έγινε γνωστό από το υπουργείο Οικονομικών, η πρώτη συνάντηση θα είναι στις 9[…]

Περισσότερα »

Παναθηναικος:”Λανθασμένη και ανεύθυνη απόφαση του διαιτητή”

Ο Παναθηναϊκός, με ανακοίνωση που εξέδωσε, καταδίκασε τη βία των δύο-τριών οπαδών του όπως αναφέρεται κι εναντιώθηκε στην απόφαση του διαιτητή Παππά για τη μη διεξαγωγή του ντέρμπι με τον Ολυμπιακό.Αναλυτικά η ανακοίνωση του «τριφυλλιού»:«Η ΠΑΕ Παναθηναϊκός καταδικάζει απερίφραστα τη βία. Μιάμιση ώρα πριν την έναρξη του αγώνα της ομάδας[…]

Περισσότερα »

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *