Του Νίκου Σηφάκη…
Αυτή τη στιγμή η Ελλάδα έχει την τύχη τα επιδημιολογικά της δεδομένα να θεωρούνται από τα πιο ασφαλή στην Ευρώπη, γεγονός που στον ευαίσθητο τομέα του τουρισμού, την κατατάσσει ως μία από τις ελάχιστες χώρες που έχει τη δυνατότητα να φιλοξενήσει μεγάλο μέρος του τουριστικού προϊόντος χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα.
Αρκεί βεβαίως τα απαραίτητα μέτρα να τηρούνται με ευλάβεια και η προσοχή όλων των ιθυνόντων να είναι τεταμένη.
Η φετινή σεζόν για το πιο σημαντικό κομμάτι της ελληνικής οικονομίας ούτως ή άλλως είναι μία περίοδος εξαιρετικά δυσμενής και εκείνο στο οποίο οι πάντες ρίχνουν το βάρος τους είναι ασφαλώς η αποφυγή της καταστροφής. Μια τέτοια εξέλιξη δεν πρόκειται να βλάψει αποκλειστικά τον επιχειρηματικό κόσμο που ασχολείται με το συγκεκριμένο αντικείμενο, αλλά κυρίως τους απλούς εργαζομένους.
Πρόκειται για εκατοντάδες χιλιάδες οικογένειες, οι οποίες κάθε χρόνο αδημονούν να «ανοίξει η τουριστική περίοδος, ώστε στο επόμενο διάστημα των (συνήθως επτά με οκτώ) μηνών να εργαστούν προκειμένου να εξασφαλίσουν τα προς το ζην. Οι εργαζόμενοι του τουριστικού κλάδου είναι εκείνοι οι οποίοι τον κρατούν επί τόσα χρόνια όχι απλώς όρθιο, αλλά τον διατηρούν στην κορυφή της προτίμησης εκατομμυρίων επισκεπτών απ’ όλο τον κόσμο, και μάλιστα κάθε χρόνο κάτω από καθεστώς πίεσης, κυρίως στις μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες και στους tour operators.
Ολο αυτό το οικοδόμημα λοιπόν, δυστυχώς φέτος δέχεται συνεχείς αναταράξεις εξ αιτίας ενός απρόβλεπτου και εν πολλοίς άγνωστου εχθρού, του κοροναϊού. Μίας μυστηριώδους νόσου, για την οποία ακόμη και οι ειδικοί πραγματογνώμονες στον πλανήτη ομολογούν ότι λίγα πράγματα γνωρίζουν και κάθε ημέρα που περνά με βάση την εν γένει συμπεριφορά του, γίνονται και σοφότεροι.
Αργή, αλλά βασανιστική εξέλιξη… Μόνο που στη βιομηχανία του τουρισμού, τα αργά βήματα δεν ταιριάζουν. Η Ελλάδα, χώρα φημισμένη για τον ήλιο, τις άριστες καιρικές συνθήκες, τις μαγευτικές της παραλίες, τη γαστρονομία και τον πολιτισμό της, είναι υποχρεωμένη να επισπεύσει η ίδια τις συνθήκες που θα της επιτρέψουν να μη βγει ολοκληρωτικά χαμένη από το τούνελ στο οποίο (όπως όλες οι χώρες του κόσμου) τόσο βιαίως έχει εισέλθει.
Επομένως, είναι λογικό να ληφθούν άμεσα μέτρα προς αυτήν την κατεύθυνση, προφανώς προσαρμοσμένα στις ανάγκες αυτής της τόσο δύσκολης συγκυρίας.
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, έκανε γνωστό ότι η τουριστική σεζόν θα ξεκινήσει από τα μέσα Ιουνίου, καθώς από τις 15 Ιουνίου απελευθερώνονται οι πτήσεις προς το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος, ενώ από την 1η Ιουλίου απελευθερώνονται προς τα λοιπά αεροδρόμια της χώρας.
Ωστόσο, σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν και τα κριτήρια με βάση τα οποία η χώρα μας θα υποδέχεται τους τουρίστες. Κριτήρια που έχουν να κάνουν με πρωτόκολλα ασφαλείας για τα οποία ήδη διεξάγεται μεγάλη συζήτηση στο κυβερνητικό επιτελείο, ενώ θεωρείται βέβαιο ότι θα γίνεται χαρτογράφηση των πτήσεων. Η αξιολόγηση του ενδεχόμενου ιικού φορτίου επί τη βάσει του αριθμού κρουσμάτων και θανάτων που σημειώνονται σε κάθε χώρα, θα αποτελούν τα βασικά κριτήρια προκειμένου να επιτρέπεται ή όχι η είσοδος των ταξιδιωτών.
Αναπόφευκτα λοιπόν, ο ελληνικός τουρισμός θα πορευτεί αναλόγως των επιδημιολογικών εξελίξεων ανά χώρα, για δύο συγκεκριμένους λόγους.
Πρώτον, διότι το κυριότερο μέλημα είναι το αυτονόητο: ο κατά το δυνατόν χαμηλότερος αριθμός κρουσμάτων, επομένως και θυμάτων του πληθυσμού.
Και δεύτερον, διότι μέσα στο καλοκαίρι μία επέκταση της πανδημίας πέραν των «ορίων κινδύνου» (σύμφωνα με την ειδική επιστημονική επιτροπή δεν επιτρέπεται ο αριθμός των κρουσμάτων να ξεπερνά τον αριθμό 50) θα θέσει σε γενικό συναγερμό τη χώρα, ο κίνδυνος εξάλειψης του ελέγχου θα είναι ορατός, γεγονότα που σε συνδυασμό τη μεγάλη πιθανότητα να υπάρξει και δεύτερο (φθινοπωρινό) κύμα εξάπλωσης του covid-19, είναι δυνατόν να δημιουργήσουν πρωτόγνωρες καταστάσεις, με εικόνες δυστυχώς παρόμοιες με εκείνες που είδαμε προσφάτως σε Ιταλία, Ισπανία, Γερμανία και βλέπουμε ακόμη και σήμερα σε ΗΠΑ, Ρωσία κ.α.
Όπως λοιπόν διαβάζουμε από το επίσημο Ειδησεογραφικό Πρακτορείο της χώρας, το ΑΜΠΕ, ήδη έχουν καταρτιστεί λίστες, ανάλογα με τα επιδημιολογικά στοιχεία που θα εμφανίζονται στον χάρτη του κέντρου επιχειρήσεων της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας.
Οπως πληροφορούμαστε, αν και αρκετά νωρίς, αυτή τη στιγμή υπάρχουν ήδη δύο λίστες με χώρες. Στην πρώτη οι ταξιδιώτες τους από τον Ιούλιο θα μπορούν να επισκεφθούν την Ελλάδα και σε αυτές περιλαμβάνονται οι Κύπρος, Αυστρία, Σλοβακία, Βουλγαρία, Σερβία, Ρουμανία, Αλβανία, Τσεχία, Ισραήλ, Ιαπωνία, Αυστραλία, Νορβηγία, Ουγγαρία, Δανία, Βόρεια Μακεδονία, Κίνα, Βοσνία, Κροατία, Πολωνία.
Στη δεύτερη λίστα βρίσκονται οι: Τουρκία, Ιταλία, Σαουδική Αραβία, Ρωσία, Ολλανδία, Ισπανία, ΗΠΑ και Βρετανία.
Όμως εκείνο που έχει σημασία, είναι ότι οι συγκεκριμένες λίστες είναι εξαιρετικά πιθανό να αλλάξουν και να διαμορφωθούν αναλόγως με τα επιδημιολογικά δεδομένα που θα προκύψουν σε αυτές τις χώρες.
Αυτό σημαίνει ότι τον μήνα Ιούνιο μία χώρα μπορεί να είναι «καθαρή» από την πανδημία, αλλά όχι τον Ιούλιο ή τον Αύγουστο, λόγω έξαρσης των κρουσμάτων της και κατά συνέπεια να διαφοροποιείται στη λίστα, όπως φυσικά ισχύει και για το αντίθετο.
Και με δεδομένο ότι ο τουρισμός ανακάμπτει πολύ γρήγορα σε σχέση με άλλους τομείς της οικονομίας, είναι λογικό να μας καθιστά αισιόδοξους για το τουριστικό μέλλον της χώρας.
Σημειώνεται ότι ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA) εξέδωσε οδηγίες για την νέα πραγματικότητα στα ταξίδια με αεροπλάνο.
Τι αναφέρει ο EASA
Εχει σημασία να σταθούμε στις οδηγίες που αφορούν στη διάρκεια των πτήσεων. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται:
* Τα αεροσκάφη θα πρέπει να απολυμαίνονται ενδελεχώς μεταξύ των πτήσεων.
* Επιβάτες και πλήρωμα θα φορούν μάσκα τις οποίες, όμως, θα πρέπει να αλλάζουν μετά από τέσσερις ώρες.
* Μια τουαλέτα θα πρέπει να χρησιμοποιείται αποκλειστικά από το πλήρωμα, ενώ οι επιβάτες δεν θα πρέπει να συνωστίζονται στους διαδρόμους όπου αυτό είναι δυνατό.
* Προτείνεται οι υπηρεσίες φαγητού και ποτού να είναι «περιορισμένες» και καμία πώληση προϊόντων duty free.
* Σε περίπτωση κρούσματος κατά τη διάρκεια της πτήσης, ο EASA προτείνει την εκκένωση δύο σειρών καθισμάτων προς κάθε κατεύθυνση ενώ όσοι κάθονταν σε αυτές θα πρέπει να δίνουν τα στοιχεία τους κατά την αποβίβαση. Ο ασθενής επιβάτης θα πρέπει να έχει τη δική του τουαλέτα και να κάθεται σε κάθισμα στο πίσω δεξιά τμήμα του αεροπλάνου. Ο αεραγωγός από πάνω του θα πρέπει να κλείνει και μόνο όσοι από το πλήρωμα έχουν έρθει ήδη σε επαφή μαζί του θα πρέπει να συνεχίζουν να τον εξυπηρετούν.