Βιβλίο: “Ιστορία της ελληνικής αστυνομικής λογοτεχνίας” του Φίλιππου Φιλίππου

Από την Κατερίνα Παπαγεωργίου

Όλοι οι ήρωες του αστυνομικού μυθιστορήματος έχουν σημαντική θέση στο βιβλίο του Φίλιππου Φιλίππου “Ιστορία της ελληνικής αστυνομικής λογοτεχνίας- Ο Γιάννης Μαρής και οι άλλοι” (εκδ. Πατάκη 2018) που βέβαια επικεντρώνεται κυρίως στο ελληνικό αστυνομικό μυθιστόρημα και στον πολυγραφότατο Γιάννη Μαρή, όπως και στον ήρωα του, τον αστυνόμο Μπέκα.

Πρόκειται για σημαντική προσπάθεια καταγραφής της ιστορίας της ελληνικής αστυνομικής λογοτεχνίας που έκανε τα πρώτα της βήματα στις αρχές του εικοστού αιώνα σε συνάρτηση με το έργο του “εισηγητή” της στην Ελλάδα, Γιάννη Μαρή.

Παράλληλα, όμως, ο συγγραφέας κάνει εκτενή αναφορά μέσα από μια λεπτομερή εξαιρετική έρευνα στους πιο σημαντικούς ξένους συγγραφείς αστυνομικών μυθιστορημάτων όπως και στους ήρωες τους.

Η αστυνομική λογοτεχνία στην Ελλάδα

Στην Ελλάδα, η αστυνομική λογοτεχνία έκανε τα πρώτα της βήματα με τον Γιάννη Μαρή αν και για χρόνια οι κριτικοί απαξιούσαν ακόμα και να ξεφυλλίσουν τα “παραγνωρισμένα” τότε αστυνομικά μυθιστορήματα. Από το πρώτο του κιόλας μυθιστόρημα με τίτλο “Έγκλημα στο Κολωνάκι” ο Γιάννης Μαρής, μας σύστησε τον αγαπημένο του ήρωα, τον αστυνόμο Μπέκα, θρυλικό όνομα στην ελληνική αστυνομική λογοτεχνία.

Η πρώτη επαφή των αναγνωστών με τον δαιμόνιο ντετέκτιβ σημειώνεται το καλοκαίρι του 1953 όταν ο Μαρής δημοσιεύει σε συνέχειες στο περιοδικό “Οικογένεια” το μυθιστόρημα του “Εγκλημα στο Κολωνάκι”.

Ο Παύλος Νιρβάνα εντρύφησε πρώτος στην ελληνική αστυνομική γραφή

Το πρώτο ελληνικό μυθιστόρημα με αστυνομική πλοκή, όπως υπογραμμίζει ο Φιλίππου στο βιβλίο του, ήταν του Παύλου Νιρβάνα. Πρόκειται για το “Έγκλημα του Ψυχικού” μια παρωδία του συγκεκριμένου λογοτεχνικού είδους, σε μια προσπάθεια του Νιρβάνα να αναλύσει την κοινωνία της εποχής του.(1927)

Στο Ψυχικό τοποθετεί τους ήρωες της και η Ελένη Βλάχου έντεκα χρόνια αργότερα, το 1938, δημοσιεύοντας στην “Καθημερινή” το μυθιστόρημα της “Το μυστικό της ζωής του Πέτρου Βερίνη” με θέμα τα μυστικά μιας αστικής οικογένειας. Η επιτυχία των αστυνομικών μυθιστορημάτων του Μαρή προκάλεσε την εμφάνιση κι άλλων συγγραφέων του είδους.

Ζητήσατε τη…γυναίκα

Στα περισσότερα προμελετημένα εγκλήματα, όπως υπογραμμίζεται στο βιβλίο “Ιστορία της ελληνικής αστυνομικής λογοτεχνίας” η αστυνομία αναζητάει ανάμεσα στους ενόχους κυρίως τη “γυναίκα” καθώς σύμφωνα με όσα … διδάσκει η ζωή, στα 90% των εγκλημάτων αυτή έχει βάλει το χεράκι της!

Η αμέσως επόμενη κίνηση είναι να ερευνηθούν εκείνοι που επωφελούνται από την εξόντωση του θύματος.

Από τον Χάμμετ και τον Τσάντλερ στον Πόε και στην Αγκάθα Κρίστι

Όλοι οι συγγραφείς που ασχολήθηκαν με το αστυνομικό μυθιστόρημα αναφέρονται στις 437 σελίδες του βιβλίου. Από την Αγκάθα Κρίστι και τον ήρωα της Ηρακλή Πουαρό, τον Κόναν Ντοιλ με τον ήρωα του Σέρλοκ Χολμς, τον Εντγκαρ Αλλαν Πόε, (ο πρώτος που έγραψε αστυνομικές ιστορίες εγκαινιάζοντας χωρίς να το ξέρει την αστυνομική λογοτεχνίας) και τον ήρωα του τον ερευνητή-ερασιτέχνη ντετέκτιβ Αυγουστο Ντυπέν. Λίγοι γνωρίζουν πως στον Ντυπέν βασίστηκε ο Ντόυλ για να δημιουργήσει τον δικό του ήρωα τον γνωστό σε όλους μας Σερλοκ Χολμς.

 Με τους γκάγκστερ και τις μοιραίες καλλονές η αστυνομική λογοτεχνία, όπως σημειώνεται στο βιβλίο, απέκτησε σιγά σιγά διαφορετικό περιεχόμενο φρενάροντας τη γελοιοποίηση του είδους που είχε γίνει μέσα από μυθιστορήματα των Χόρχε Λουις Μπόρχες και Αδόλφο Μπιου Κασάρες.

Φίλιππος Φιλίππου: Βιβλία του, που αγαπήσαμε

Ο Φίλιππος Φιλίππου έχει γράψει μέχρι σήμερα βιογραφίες, μελέτες, μαρτυρίες, παιδικά βιβλία και μυθιστορήματα.Ανάμεσα τους:Ο πολιτικός Νίκος Καββαδίας,Οι τελευταίες ημέρες του Κωνσταντίνου Καβάφη, Ο Θάνατος του Ζορμπά, Ο ερωτευμένος Ελύτης, Οι εραστές της θάλασσας,Το βιβλίο του άγνωστου ναύτη , η Ζωή και ο θάνατος του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου κ.α Είναι ιδρυτικό μέλος της Ελληνικής Λέσχης Συγγραφέων.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

O Γλάρος του Τσέχοφ στο Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά

Στην όχθη μιας λίμνης ζει από τα παιδικά της χρόνια μια κοπέλα -να, όπως εσείς. Αγαπάει τη λίμνη σαν γλάρος κι είναι ευτυχισμένη κι ελεύθερη σαν γλάρος. Αλλά κάποιος περνάει τυχαία, την βλέπει και, μην έχοντας κάτι καλύτερο να κάνει, της καταστρέφει τη ζωή, όπως σκότωσαν αυτόν εδώ τον γλάρο.[…]

Περισσότερα »

«Η Λίμνη που δεν είναι πια» στη θεατρική σκηνή του Ιλίσια Βολανάκης

«Η Λίμνη που δεν είναι πια» του Νταβίντ Ντεσόλα με θέμα τον έρωτα και την αναζήτηση προς την ευτυχία, ανεβαίνει, στις 13 Νοεμβρίου στη θεατρική σκηνή του Ιλίσια Βολανάκης. Η μυστηριώδης ιστορία εκτυλίσσεται γύρω από  τον Οσκαρ (Λεωνίδας Κακούρης), έναν καθηγητή που δεν μπορεί πλέον να διδάξει λόγω μιας τρομερής[…]

Περισσότερα »

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *